Aquest dimecres s’ha donat per finalitzat l’avís preventiu de contaminació per PM10 que, amb només un dia d’interrupció, s’ha allargat des del dia 18 de gener.
La qualitat de l’aire, tot i no ser encara especialment bona, ha millorat notablement gràcies al vent, que ha bufat amb força a molts indrets de Catalunya i ha ajudat a la dispersió dels contaminants, amb uns indicadors que han millorat tant pel que fa als valors de PM10 com els de NO2 .
Les partícules PM 10 són petits fragments sòlids o líquids de pols, ciment, pol·len o cendres.
Fins al 50% d’aquestes partícules les generen els motors, els pneumàtics i els frens dels vehicles. La resta prové de la pols de les obres i dels enderrocs i, eventualment, dels núvols de pols sahariana. Un altre element significatiu a la contaminació és el tràfic marítim de mercaderies, al qual s’atribueix un 20% del total de PM10 a l’atmosfera i el 13% de NO2. L’Aeroport del Prat, al seu torn, segons les dades d’abans de la pandèmia a la mà, contribueix amb el 7% dels NO2 i l’1% de les PM10.