Tal dia com avui; un 24 de març de 2001, més d’un centenar de persones és van manifestar pels carrers del Prat contra l’AVE amb el lema: “Prou agressions al Prat i al seu Delta”.
El focus de les protestes dels manifestants estava en les pretensions de les administracions públiques per fer arribar l’AVE a l’aeroport, tot i el seu impacte mediambiental sobre el territori del Delta, reclamant la seva substitució per uns trens llançadora.
Dos anys després; el consistori pratenc anunciava satisfet l’aprovació per part del govern espanyol de l’estació intermodal del Prat que havia d’incloure donar servei d’AVE al municipi del Prat. La parada d’AVE mai entraria en servei tot i l’execució de les obres corresponents.
L’avui oblida estació de l’AVE del Prat va semblar revifar momentàniament arran del anunci de Fomento espanyol de fer arribar al Prat un nou servei d’AVE low cost” (l’EVA). La seva posada en funcionament sembla però que haurà d’esperar de novament. Foment va finalment postergar sense data definida la seva posada en marxa, i la seva parada al Prat sembla estar actualment a l’aire.
Les irregularitats detectades per Brussel·les en l’adjudicació de les obres de construcció d’alguns trams del TAV connecta Madrid i Barcelona, inclosa l’estació del Prat, han costat a l’Estat espanyol 33,6 milions en fons de cohesió europeus que mai no cobrarà. L’any 2018 en un demolidor informe, el Tribunal de Comptes europeu també va concloure sobre l’AVE què era un projecte molt “car, polític i sense passatgers“.
La cosa va més enllà, donat que la política defensada pel consistori pratenc entrava en contradicció a priori amb el model ferroviari defensat per ICV en els seus programes electorals. Un model ferroviari llavors, fil per randa calcat al dels moviments d’oposició al llavors anomenat TAV (Tren d’Alta Velocitat), basat en la substitució del AVE per trens 200 de tecnologia pendular; ICV, fins i tot, a les comarques gironines era part integrant de la coordinadora contra el TAV (COPalTAV).
L’aposta per invertir els recursos disponibles donant prioritat per l’AVE, ha convertit avui l’Estat Espanyol en el primer estat del món percentualment amb una xarxa més extensa d’Alta Velocitat; el segon en termes absoluts, nomes darrera de la Xina, país de dimensions sempre desmesurades.
Detall del TAV construït en motiu de la manifestació abans de la sortida de la manifestació a la Plaça Catalunya.
Manifestació al seu pas per l’Avinguda Montserrat. S’observa el TAV i manifestants disfressats.
Els manifestants advertien de l’impacte de l’AVE sobre la agricultura i el medi disfressats de carxofes, tomaquets i altres cultius del delta.
Lectura del manifest a la Plaça de la Vila.
Plaça escoltant el manifest de cloenda de la manifestació.
Pancarta penjada els dies previs al pont de la Gran Via
Cartell de convocatòria de la manifestació convocada per la Coordinadora Salvem el Delta
Noticia de la manifestació al periòdic El Delta
__________________________________________________