«Representants polítics recolzen en públic l’ampliació del Prat al mateix temps que lamenten el canvi climàtic o apel·len a la ciència. Segons les veus expertes, aquesta és una nova forma de negacionisme, el discurs de la qual dóna forma a l’anomenat capitalisme verd».
x Alba Mareca | Climatica
El capitalisme verd és la nova moda. Des de fa ja un temps, els polítics no paren de repetir que hem de ser més sostenibles i fan eco del moment actual d’emergència climàtica, fet que no ha impedit que s’aprovi l’ampliació de l’aeroport del Prat.
Aquesta postura política suposa un “negacionisme menys ranci que el de l’administració de Trump o similars però que acaben fent el mateix”, afirma Alfons Pérez, enginyer i investigador de l’Observatori del Deute en la Globalització (ODG). Però Pérez va més enllà, fent patent que els discursos d’ampliació de l’aeroport del Prat es maquillen sota una màscara de sostenibilitat destacant la urgència del canvi climàtic mentre que a l’hora de posicionar-se “fan veure que des del mateix model econòmic se li pot fer front”, orientant-se cap a un model de greenwashing o rentat verd i ubicant-se en la línia del capitalisme verd.
Entrem doncs en una incoherència que el negacionisme no accepta: des de la política es recolza la construcció d’un projecte que sens dubte empitjorarà la crisis climàtica augmentant les emissions de CO2 i gasos d’efecte hivernacle i es fa cas omís a dades com les publicades per la revista Atmospheric Environment, que afirma que des del 1940 fins avui les contribucions del sector aeri a l’escalfament global suposen un 3,5%. Altres dades obtingudes per Stay Grounded (una xarxa global que aposta per alternatives més sostenibles que l’aviació) mostren que al 2018 les emissions del sector de l’aviació va suposar un 5,9% de tot l’escalfament global.
La inviabilitat d’un aeroport a llarg termini
Fora del debat sobre la viabilitat sostenible de la futura ampliació de la tercera pista de l’aeroport, ens trobem amb un altre factor: la proximitat de l’aeroport a la platja del Prat. Actualment l’aeroport es troba a 2 metres per sobre del nivell del mar i es preveu que progressivament aquesta franja del territori acabi quedant submergida per la crisis climàtica, per tant la gran inversió d’AENA té data de caducitat.
Aquest fet és prou conegut a nivell polític i per a Joan Canadell (diputat de Junts per Catalunya) l’ampliació “no li sembla preocupant” i senyala que la inversió d’AENA podrà ser amortitzada abans de que la proximitat del mar pugui afectar a l’aeroport. Tot i així, Canadell no ofereix alternatives davant del risc d’inundació, com tampoc ho fa sobre com el Prat pot actuar en contra del canvi climàtic. Per a Jordi Puigneró, vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, l’aeròdrom serà «el més verd d’Europa». La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ho va definir com una aposta per «fer possible el binomi creixement econòmic i sostenibilitat».
Autor font: Alba Mareca a Climatica