Salvador Illa ha anunciat, en la seva primera entrevista a TV3 com a president de la Generalitat del Principat, que demà portarà a la reunió del consell executiu la proposta de tornar a convocar la comissió tècnica entre els governs català i l’espanyol sobre l’ampliació de l’aeroport d’El Prat. Illa ha dit que creu necessari reactivar la taula per veure com es pot millorar aquesta infrastructura. I ha dit que això sempre s’hauria de fer amb els criteris de màxim rigor ambiental.
L’ampliació entra en conflicte amb les exigències de la Comissió Europea
L’actual pla d’ampliació de la tercera pista de l’aeroport es contradiu amb les exigències de la Comissió Europea per protegir el delta del Llobregat, recollides en un document fet públic l’any 2021 per la ‘Directa’, i amb l’Acord de París contra el canvi climàtic. El 70% dels terrenys proposats com a compensacions coincideixen amb els que ja es preveia protegir. Caldrà veure ara com es concreten les noves propostes de l’anunciada comissió tècnica.
Quan la periodista Ariadna Oltra li ha demanat quin era aquest model, el president Illa ha fugit d’estudi, i ha dit que són els tècnics qui hauran d’exposar quines són les millors propostes perquè l’aeroport pugui rebre avions de més envergadura: “Desbloquejar la situació és crucial per a la connectivitat i per a l’economia catalana. No ho podem tenir més adormit i ho hem d’abordar directament.” Segons que ha explicat, es donarà un termini d’uns tres mesos o quatre perquè la comissió conclogui quina és, tècnicament, la millor manera perquè l’aeroport rebi vols intercontinentals.
Els socis d’investidura manifesten les seves discrepàncies
Cal recordar que un dels socis d’investidura, els Comuns, sempre s’ha mostrat contrari a l’ampliació de l’aeroport si afectava els terrenys i l’hàbitat natural de la Ricarda. Com també ha fet l’Ajuntament d’El Prat.
Per la seva banda la portaveu d’ERC al parlament, Marta Vilalta, ha dit avui que l’acord d’investidura signat entre el PSC i ERC recull que ampliar la capacitat de l’aeroport del Prat és incompatible amb allargar la pista “És una línia vermella confondre modernitzar l’aeroport amb allargar la pista“.
Zeroport recorda a Illa que encara hi ha pendents compensacions de l’anterior ampliació
La plataforma contrària a l’ampliació de l’aeroport, Zeroport. ha recordat que encara hi ha pendents compensacions de l’anterior ampliació i ha acusat a les xarxes socials el president Illa de “negacionista climàtic“, d’insistir en el model econòmic caduc; a més d’ignorant els estudis científics que indiquen una pujada del nivell del mar a finals de segle de 30 centímetres en l’escenari més optimista, i 2 metres en el pitjor dels escenaris.
En l’entrevista Illa també ha fet referència al Hard Rock, el successor de BCN Word, el flamant macroprojecte anunciat l’any 2014 pel govern català per compensar l’anunci de la marxa d’Eurovegas a Madrid. Malgrat que l’acord amb els Comuns establia que el govern no facilitaria projectes com aquest i que s’eliminaria la reducció de la fiscalitat del joc prevista a la llei 6/2014, Illa no ha descartat que el projecte s’acabés fent. I ha anunciat una futura reunió amb els promotors.
_____________________________________________________________________
Informacions relacionades:
Les partícules ultrafines dels avions poden provocar greus malalties a les poblacions properes
La riquesa ecològica que podríem perdre amb l’ampliació de l’aeroport d’El Prat
‘Greenwashing’ ‘negacionisme verd’ i l’ampliació de l’Aeroport del Prat