Contacte
Dissabte, juliol 12, 2025
No Result
Veure tots els resultats
A l'aguait
  • Actualitat
    • Política
    • Llibertats i drets civils
    • Cultura i societat
    • Drets socials
    • Economia i laboral
    • Medi ambient
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
    • Tal dia com avui
    • Ruta historica anarquisme al Prat
  • Opinió
  • Mèdia
    • La vinyeta
    • Agitprop Pratenc
    • Video
  • Actualitat
    • Política
    • Llibertats i drets civils
    • Cultura i societat
    • Drets socials
    • Economia i laboral
    • Medi ambient
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
    • Tal dia com avui
    • Ruta historica anarquisme al Prat
  • Opinió
  • Mèdia
    • La vinyeta
    • Agitprop Pratenc
    • Video
No Result
Veure tots els resultats
No Result
Veure tots els resultats
  • Actualitat
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
  • Opinió
  • Mèdia
Home Actualitat

Illa defensa una ampliació de l’aeroport “definitiva” i El Prat es mobilitzarà aquest dissabte per evitar-la

La plataforma 'Ni un pam de terra' convocarà aquest dissabte 14 una mobilització al Prat per oposar-se a una actuació que, denuncia, “aguditza el fràgil estat” dels espais naturals del delta del Llobregat i “agreujarà els efectes de l’escalfament global”. La proposta del Govern arriba amb l’expedient d’infracció de la Comissió Europea encara obert per la degradació ecològica del delta

per Altres Mitjans
12/06/2025
en Actualitat, Medi ambient
0
Illa defensa una ampliació de l’aeroport “definitiva” i El Prat es mobilitzarà aquest dissabte per evitar-la

Les aus que sobrevolen l’espai protegit conviuen amb el permanent aterratge d’avions

0
SHARES
37
VIEWS
FacebookTwitterWhatsAppBlueskyTelegram

x Meritxell Rigol | La Directa

Cinc-cents metres més a la tercera pista, l’anomenada pista mar, una part damunt l’espai natural protegit de la Ricarda i l’altra damunt un altre espai natural protegit, el Remolar-Filipines. És la fórmula que avala la comissió tècnica d’ampliació de l’aeroport i que el govern de Salvador Illa posa damunt la taula per fer que l’aeroport de Barcelona-El Prat guanyi capacitat per rebre vols intercontinentals i augmentar els passatgers que arriben directament a la ciutat, de 55 a 70 milions.

El president Salvador Illa ha defensat el “rigor tècnic” de la comissió de què parteix la proposta “definitiva” d’ampliació per esdevenir “un hub de connexions intercontinentals”. Es tracta d’un “acord” entre el govern català i l’espanyol, amb el vist-i-plau d’AENA –presidida pel socialista Maurici Lucena–, ha dit el president, que ha insistit que respon a les exigències mediambientals i que, fins i tot, “millorarà” el delta del Llobregat. Ha dit que la fórmula escollida d’ampliar la tercera pista es farà amb la “mínima incidència” i amb les compensacions ambientals pel dany en els espais naturals protegits: renaturalitzar 250 hectàrees, crear una anella verda entorn de l’aeroport per garantir l’activitat agrària i la protecció ambiental i crear un fons ambiental per aportar recursos a actuacions de conservació ambiental al delta.

«El delta és una de les zones de més valor ecològic del país i, alhora, “la més pressionada per infraestructures”, exposa Cristina Sánchez, directora de Seo Birdlife, que adverteix manca de “principi de preocupació” en l’actuació del Govern». 

La proposta, presentada oficialment pel president aquest dilluns al migdia —tot i que ja n’havia fet saber les claus el divendres en una entrevista—, ara haurà de ser incorporada per la gestora de la infraestructura, AENA, al document de regulació aeroportuària (DORA) 2027-2030 i sotmetre’s al procés per obtenir la declaració ambiental estratègica.  

‘Ni un Pam de terra‘ s’oposa a qualsevol forma d’ampliació i ha convocat una mobilització aquest proper dissabte 14 de juny, a les 12 del migdia a la plaça de la vila del Prat. Una mobilització contra una decisió que, denuncien, “agreujarà els efectes de l’escalfament global” i “aguditza el fràgil estat” dels espais naturals del delta. La proposta del Govern d’Illa, de fet, arriba amb l’expedient d’infracció de la Comissió Europea encara obert per la degradació ecològica del delta del Llobregat. 

La plataforma Zeroport (que inclou, a diverses associacions i plataformes com la pratenca ‘Ni un Pam de Terra’) també ha convocat una concentració el dissabte 28 de juny, a partir de les 11.30 hores, a la plaça de Sant Jaume de Barcelona

 

El moviment ecologista anuncia noves mobilitzacions per aturar l’ampliació de l’aeroport |Àngel Monlleó

Arran d’una queixa de l’organització ecologista Depana, la Comissió Europea va iniciar un procediment d’infracció a l’Estat espanyol en relació amb els incompliments de la directiva hàbitats i la d’aus, així com amb la desprotecció que ha permès l’estat de degradació dels espais naturals del delta. És una de les zones de més valor ecològic del país i, alhora, “la més pressionada per infraestructures”, exposa Cristina Sánchez, directora de Seo Birdlife. Sánchez adverteix una manca de “principi de preocupació” en l’actuació del Govern. 

Des del Fons de Defensa Ambiental, que s’encarrega del suport jurídic a Depana, consideren problemàtic que “ni tan sols s’hagin complert les mesures compensatòries de l’ampliació aeroportuària anterior”. És arran de l’expedient d’infracció aconseguit per Depana que el Govern català va veure’s forçat a ampliar la zona protegida del delta sota la figura de ZEPA (zona d’especial protecció de les aus), que encara, però, no és efectiva i s’ha recorregut judicialment per col·lectius que s’hi oposen, com el sindicat Unió de Pagesos.

Sánchez, que també presideix la Xarxa per la Conservació de la Natura, troba fora de lloc que, amb un procés d’ampliació de les zones protegides del delta encara en procés, “sense un pla de gestió”, s’estigui plantejant l’ampliació d’una infraestructura que afecta dos espais protegits.

Un avió s’enlaira des de la pista 3 de l’aeroport del Prat, en el punt exacte on es faria l’ampliació |Victor Serri

Descrèdit del propòsit de compensar després

Depana i Seo Birdlife, que preveuen ampliar aviat la informació sobre el cas d’infracció a la Comissió Europea, no tenen constància que cap organització de la societat civil o acadèmica experta en medi ambient hagi aportat informació per a l’anàlisi de la comissió tècnica, que ha avalat la proposta d’ampliar la pista entre les dues zones humides de gran valor ecològic del delta, sota protecció de la Xarxa Natura 2000 (fruit de les directives de protecció d’hàbitats i de protecció d’aus).

«Ecologistes en Acció titlla de “burla” plantejar afectar dues llacunes protegides i mantenir, alhora, que l’ampliació millorarà l’estat de conservació natural del delta del Llobregat».

Ecologistes en Acció ha denunciat arran de la proposta d’Illa que “el PSC en els darrers anys s’ha negat a reunir-se amb les entitats i plataformes veïnals i ecologistes mentre mantenia un fort vincle amb la gran patronal de Foment del Treball”. També titllen de “burla” plantejar afectar dues llacunes protegides i mantenir, alhora, que l’ampliació millorarà l’estat de conservació natural del delta.

“Primer cal assegurar que es recuperen les poblacions d’espècies a la zona protegida ampliada i llavors es pot parlar d’altres temes com les infraestructures. El delta és la zona de Catalunya sotmesa a més pressió d’infraestructures amb diferència, la degradació ha estat progressiva amb la transformació de l’espai, i la idea de ‘ja compensarem després’ tenim experiència amb l’anterior ampliació que no arriba”, valora Sánchez.

 

 

 

    • Article redactat per Meritxell Rigol i publicat originalment a La Directa

 

_____________________________________________________________________

 

 

    Informacions relacionades:    

 

La irresponsabilitat d’insistir en l’ampliació de l’aeroport del Prat

L’informe clau del comitè assessor de Collboni per ampliar l’aeroport ignora l’impacte climàtic dels avions

Zeroport rebutja la comissió tècnica per l’ampliació de l’aeroport i la titlla d’absurda i fraudulenta

Aena fixa l’exconseller Ramon Tremosa en plena ofensiva per reobrir el debat de l’ampliació de l’aeroport

 

Un informe de SEO/BirdLife constata la pèrdua de biodiversitat del delta de Llobregat i de la resta de zones humides catalanes

Tags: Ampliació aeroport
Altres Mitjans

Altres Mitjans

Següent publicació
Un activista pratenc denuncia la seva deportació d’Egipte per intentar sumar-se a la Marxa per Gaza

Un activista pratenc denuncia la seva deportació d'Egipte per intentar sumar-se a la Marxa per Gaza

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
Veure tots els resultats
  • Actualitat
    • Política
    • Llibertats i drets civils
    • Cultura i societat
    • Drets socials
    • Economia i laboral
    • Medi ambient
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
    • Tal dia com avui
    • Ruta historica anarquisme al Prat
  • Opinió
  • Mèdia
    • La vinyeta
    • Agitprop Pratenc
    • Video

Aquest lloc web utilitza 'cookies' que emmagatzemen i recuperen informació quan navegues. Aquestes galetes són tècniques per reconèixer-te com a usuari i d'anàlisis per obtenir informació anònima sobre hàbits de navegació per estadístiques per millorar. Visita la politica de Cookies.