«La proposta de la Cambra implicaria la desaparició de la llacuna de la Ricarda i un impacte molt important sobre espais naturals inclosos en el ‘Pla d’Espais d’Interès Natural’ del Delta del Llobregat i en la ‘Xarxa Natura 2000’».
La Cambra de Comerç de Barcelona exigeix a AENA que mantingui els calendaris previstos per l’ampliació de l’Aeroport del Prat. La institució, amb Joan Canadell al front com a president, pren partit de forma oberta, afirmant que la situació actual no pot frenar els plans previstos per l’ampliació del aeroport. AENA tenia previst retardar l’ampliació a causa de la crisis sanitària tal i com comentàvem en aquest article.
Aquesta ampliació està inclosa en el marc del projecte DORA-2 que pretén augmentar la capacitat actual de l’aeroport i que preveia una inversió aproximada de 1.500 milions d’euros.
Amb aquest comunicat, la Cambra també es posiciona en contra dels arguments presentats pels ajuntaments dels municipis que limiten amb l’aeroport i que defensen que l’allargament de la tercera pista suposaria una amenaça per l’entorn natural i seria una font continua de soroll per les veïnes. Admet a més el impacte sobre la zona protegida de la Ricarda i proposa mesures compensatòries al respecte.
La Cámara de Comerç destaca que l’aeroport ha de seguir creixent i convertir-se en un punt de connexió de les aerolínies de llarg recorregut intraeuropees. Destaca que l’actual situació facilitarà els procediments previstos, ja que tindrà menys afectació per l’aeroport que en una situació de plena recuperació “post-covid”.
Recordem que dintre de les obres programades es troba la terminal satèl·lit que va ser aprovada al març del 2018, infraestructura en part vinculada a la construcció de la tercera pista. En aquest sentit, Maurici Lucena (president d’AENA) afirma que no tindria sentit invertir en aquesta nova terminal sense tenir garantida l’ampliació de la tercera pista. La Cambra de Comerç però, argumenta que la seva construcció “es justifica per sí mateixa ja que permetria augmentar la capacitat nominal de 55 milions de passatgers a 70 milions, inclús sense la prolongació de la tercera pista”.
Però la Cambra de Comerç no ho deixa aquí, sinó que també posa deures a AENA demanant-li que “pregui la iniciativa sense dilacions en el procés de concertació territorial, imprescindible per arribar a un acord que faci viable el projecte de prolongació de la tercera pista” i demana que especifiqui “l’augment de longitud que proposa” per a aquesta.
Tot i les diferents propostes que s’han fet en quant a l’Aeroport del Prat i que us explicàvem en aquest article, la Cambra ja va defensar de forma pública fa uns mesos allargar la tercera pista per considerar-la “la opció més senzilla” tot i les seves implicacions mediambientals.
La Ricarda, la gran afectada en l’allargament de la tercera pista
Aquesta zona natural del nostra delta seria la gran afectada en cas de allargar la tercera pista: actualment es troba considerada com a zona protegida per la Unió Europea (zona ZEPA) junt amb El Remolar. La proposta de la Cambra implicaria la desaparició d’aquesta llacuna i un impacte molt important en la biodiversitat de la mateixa.
Grups ecologistes i de la comarca ja s’han posicionat en contra d’aquesta proposta, així com moviments veïnals. Actualment el nostre territori ha estat inclús etiquetat amb “Bandera negra” per Ecologistes en Acció, ja que el Prat destaca per mala gestió ambiental i contaminació; l’aeroport i la intenció d’ampliar-lo suposen a més una forta amenaça al medi.