«Els accionistes d’Aena es repartiran 1.000 milions d’euros, una pujada del 70%. Per CGT aquesta transferència de renda que acompanya la privatització d’AENA, té com agreujant un increment de la precarietat laboral als aeroports de l’Estat Espanyol».
La propera Junta General d’Accionistes d’Aena, prevista per aquest proper 10 d’abrirl, pretén acordar la distribució d’un dividend de 6,5 euros bruts per acció amb càrrec al resultat de l’exercici 2017. Aquest dividend, que suposa distribuir el 80% del benefici net, representa un increment del 69,7% respecte a l’exercici anterior, en total 1.000 milions d’euros.
El problema radica, segons ha informat la CGT en el fet què caldria recordar que el capital privat que va entrar en Aena arran del procés de privatització, “en bona part prové de fons voltor estrangers, i dels mateixos bancs de negoci associats a l’inici de la crisi”, i que “aquest capital mai es va utilitzar per a inversions de futur en infraestructures de la xarxa aeroportuària; simplement va ser a parar a Enaire“; donant-se-li una destinació que mai ha sortit a l’opinió pública”. Lamenten des del sindicat.
Aixi mateix denuncien l’escandalós augment d’un 70% en el percentatge de la retribució accionarial, per unes accions adquirides a un terç del seu valor real en el moment de la seva posada a la venta per part del govern espanyol. En tot cas, a la llum de les xifres sobre el paper, amb un repartiment per dividend com el del present, en 4 anys l’Estat Espanyol hauría recaptat pràcticament el mateix import que va obtenir per la privatització del 49% d’Aena.
Per CGT la pregunta principal és per què el Govern, majoritari a través d’Enaire en el Consell d’Administració d’Aena, proposa aquest “escandalós 80% de retribució dels beneficies entre accionistes, tals com a HSBC Holdings PLC, el Grup TCI Investment o Deutsche Bank”. i recorda què “la revaloració del 0’25% aprovada per als pensionistes suposa només el 57% de la retribució que aquest any es portarà l’accionariat exclusivament privat d’Aena“; o el que és el mateix, “el benefici per acció de la part privada és un 75% superior a aquesta revaloració”. El sindicat segueix recordant que la revaloració al IPC de les pensions contributives, de les no contributives, i de les prestacions familiars, juntament amb les pensions de classes passives de funcionaris, segons les pròpies dades del Govern, suposaria un cost de 2127 M€, que podriem comparar amb el benefici brut de explotació (EBITDA) d’Aena que en 2017 es va situar en 2517’4 M€.
Per CGT la privatització d’Aena té un cost molt negatiu per a tots els ciutadans, i és un exemple arquetípics de la transferència de renda dels treballadors a rendes del capital, en aquest cas transnacional.
I és que des de l’entrada de capital privat i tal com recull el Defensor del Poble “la privatització d’Aena ha portat com a conseqüència certs canvis en la gestió dels aeroports de l’estat espanyol, doncs l’empresa pública ha adoptat decisions orientades a augmentar els seus ingressos en la gestió de l’espai aeroportuari; algunes d’aquestes decisions han provocat el malestar dels ciutadans”, però que també ha repercutit en els treballadors dels aeroports. Inicialment, AENA va negar la legitimació del Defensor del Poble per investigar les queixes dels ciutadans que susciti la seva actuació, la qual cosa ha estat contestat per aquesta institució per recordar a l’entitat pública que, en tenir capital majoritàriament públic, està subjecta a la seva supervisió […].
Les dades són molt clares, tal com exposa la CGT, “els accionistes tindran una retribució un 15% superior al que suposen totes les despeses de personal, inclosos tots els conceptes. Després de 10 anys de congelació es va aprovar una pujada del 1% de mitjana, seguint congelada part de la massa salarial com són les inexistents aportacions al pla de pensions”. Per CGT la privatització d’un sector, que fins ara havia estat un enorme generador d’ocupació, té l’agreujant pels treballadors, què aquesta transferència de renda es vegi incrementada amb un augment de la precarietat.
Augmenten els beneficis d’AENA mentres exponencialment augmenten els conflictivites laborals amb els treballadors
“S’està permetent entrar a concursos d’expedients a la baixa, amb total temeritat i impunitat a la majoria d’empreses. Hi ha empreses que es presenten a concurs sabent que el que han presentat i negociat no els permetrà generar beneficis, i entraran en números vermells, a causa dels salaris i condicions del personal subrogat que posseeixen unes millors condicions heretades de les seves anteriors empreses. Aquestes noves adjudicatàries haurien de mantenir-les i no les compleixen”. “Això suposa un abaratiment econòmic i un deteriorament de les condicions de treball, a força d’incompliments de conveni, acomiadaments etc... què fan que a poc a poc aquests resultats negatius comencin a repuntar; principalment, aquest ha estat el motiu fonamental pel qual els conflictes han esclatat en la majoria d’empreses privades en tots els aeroports, Groudlink a Las Palmas de Gran Canaria, Easyjet Màlaga, Vigilants de seguretat d’El Prat, SATE a Madrid Barajas, ERE´s Iberia, cafeteries i restauració, Duty free, etc…”
I aquí s’obre de nou el cercle de transferència dels treballadors al capital, ja que és el FOGASA qui ha d’assumir part d’aquests salaris defraudats.
L’augment exponencial dels casos de conflictivitat laboral als aeroports són per la CGT una bona mostrea d’aquesta realitat. N0 hi ha prou de posar només alguns exemples recents i actuals, com la renovació de l’expedient de Jaquetes Verdes, els de els serveis de seguretat del Prat i de Barajas, la dilació d’anys en els nous expedients de handling de les companyies aèries, el negoci que es fa a força de l’obligació, fixada per la UE, d’oferir un servei de PMR’s, el Lot 22 del Prat, en vaga indefinida des del dia 24…
En aquests termes, s’ha adreçat la CGT també als diferents grups parlamentaris del Congrés dels Diputats espanyol, amb l’esperança declarada d’impedir aquest “nou espoli amb el repartiment de beneficis d’Aena”, i també reclamar al govern espanyol les raons d’aquest canvi en la política de dividends que es va a produir, en passar del 50% al 80%, compromís que va adquirir en el fullet de sortida a borsa d’Aena. I què per tant denuncia CGT va adquirir un compromís no solament amb els nous accionistes, sinò també amb la ciutadania.
.