Després de la compareixença del president de DEPANA, Josep Maria Carrera, el passat 7 de març per parlar de l’ampliació de l’aeroport davant de la Comissió de Polítiques Digitals i Territori del Parlament, aquest dimecres era el torn dels representants de l’entitat pratenca ‘La Gent del fang’ i de l’Associació de Veïns de Gavà-Mar.
El portaveu de La Gent del Fang, Àlex Eslava, en la seva compareixença, ha fet una crida a tornar al consens polític que va tenir lloc l’any 1994 durant la signatura del Pla Delta entre el govern espanyol català i els Ajuntaments al voltant del Delta de Llobregat per fixar el creixement del port i l’aeroport, Pla que implicaria el desviament de riu per permetre el creixement del port i la construcció de la 3a pista.
“Veiem però que certs poders fàctics continuen pressionant un espai molt delimitat. (…) És important que mantinguem la reserva natural”, ha comentat Eslava, que ha atribuït a les mobilitzacions l’aturada de l’ampliació. “El que volem per sempre és que el projecte s’acabi paralitzant” ha afegit l’exregidor d’ICV.
La Gent del fang una entitat creada a l’ombra d’ICV
L’entitat, formada en bona part per persones relacionades amb ‘Esquerra Verda’, partit sorgit d’ICV i soci principal de l’equip de govern del Prat, ha exigit “dissenyar un veritable sistema aeroportuari català” i que els aeroports de Girona o Reus es converteixin en la quarta pista del Prat.
La també portaveu de La Gent del Fang Caterina Gómez ha advertit que una ampliació de la tercera pista equivaldria a un “desastre natural, agrícola i patrimonial sense pal·liatius” i ha assegurat que la infraestructura és el “principal emissora de gasos a Barcelona i el Delta de Llobregat. “El creixement sense límits és un greu atac a la salut de la ciutadania i del planeta”, ha dit.
D’altra banda, ha demanat al govern espanyol que abandoni aquest “projecte sense viabilitat” i a la Generalitat que descarti “definitivament” donar suport al projecte.
En la mateixa línia, el portaveu de l’Associació de Veïns de Gavà Mar Joan Barberá, ha reiterat el seu rebuig a l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat i ha defensat la necessitat de crear una xarxa aeroportuària catalana per donar més pes a Girona i Reus i que aquests aeroports no vegin més endarrerides les inversions previstes.
Barberá ha citat l’actual context d’emergència climàtica i la contaminació ambiental i acústica i ha exposat els seus arguments en contra l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat, un projecte que va quedar aturat per la manca de consens entre els governs català i espanyol i que no es va incloure en el DORA 2022-2027 aprovat fa uns mesos.
El Baix Llobregat no pot continuar suportant el creixement i destrosses del seu feble equilibri socioeconòmic”, ha afegit, i ha acusat Aena d’estar més pendent del 49% dels seus accionistes privats que del 51% restant, “que som nosaltres”, ha dit.
Per Barberá, passar de 52 milions de passatgers a uns 80 milions implica l’arribada d’un “turisme barat” i “saturar infraestructures i serveis”. “Sí a un aeroport millor, no a un aeroport massificat”, ha apuntat en la seva intervenció al Parlament.
El PSC, JxC i Vox, a favor
Darrerament, veus provinents del PSC-PSOE com la del primer tinent alcalde de Barcelona Jaume Collboni o la ministra Raquel Sànchez, han insistit a mirar de fer reviure la proposta d’ampliació descartada al setembre. De fet, ahir a la sessió de la comissió de Territori va insistir de nou en aquesta posició el representant del PSC Jordi Terrades, al costat dels representants de Junts per Catalunya, Ramon Tremosa i de la ultradreta de Vox, Andrés Bello.
Des d’ERC el diputat Eugeni Villalbí ha subscrit els arguments contraris a l’ampliació. Al mateix temps, tant la CUP com els comuns han carregat contra el projecte d’ampliació.
Zeroport i Ecologistes en Acció presenten al·legacions a l’ampliació de l’aeroport de Girona
En sentit contrari als veïns de Gavà-Mar o a la posició defensada per l’Ajuntament del Prat, la plataforma Zeroport i la Federació Ecologistes en Acció han demanat la retirada del Pla Director i la paralització indefinida de qualsevol ampliació d’infraestructura aeroportuària, inclosa la de l’aeroport de Girona, així com la retirada a les subvencions públiques a companyies aèries. Pels ecologistes el pla planteja inversions per un creixement inviable en el marc de crisi estructural global del sector de l’aviació, en l’escenari de descens energètic i accelerat per la covid i la guerra en Ucraïna.
La caiguda de la producció mundial del petroli, del qual l’aviació continuarà sent dependent en el mitjà i llarg termini i la contracció econòmica, projecta segons defensen els ecologistes en un comunicat “un escenari de decreixement del sector de l’aviació, que només beneficia constructores i bancs, com va passar amb les anteriors inversions realitzades“.