«L’estat espanyol tan sols ha materialitzat un 13% de la inversió prevista a la xarxa ferroviària entre 2008 i 2015, una xifra que equival a 520 milions d’euros».
En tan sols un matí, la Loteria de Nadal va deixar caure més de 550 milions d’euros al Principat, una xifra lleugerament superior a la inversió executada pel govern espanyol en el Pla de Rodalies 2008-2015.
La reclamació de majors inversions a la xarxa ferroviària de Catalunya s’ha convertit en recurrent durant els últims anys. Damià Calvet, conseller de Territori de la Generalitat de Catalunya, en una roda de premsa a finals de 2018, va recordar que l’estat espanyol tan sols havia materialitzat el 13% dels 4.000 milions d’euros d’inversió que s’havien de destinar a Rodalies, segons les previsions del citat Pla de Rodalies 2008-2015, pactat al seu dia pel conseller Joaquim Nadal i la ministra de Foment Magdalena Álvarez, una xifra que equival a 520 milions d’euros. Una falta d’inversions, i incompliment dels compromisos adquirits reconeguda pel mateix ministre de Foment espanyol, Jose Luís Avalos a principis de l’any 2018.
A dia d’avui, la Generalitat de Catalunya és la titular del servei, tot i que Adif és la propietària de les vies, estacions i catenàries. Per altra banda, Foment paga directament a Renfe (també de titularitat pública) com a operadora dels trens.
La manca d’inversions a Rodalies de Barcelona la perceben diàriament les 400.000 persones que utilitzen diàriament el servei, per contra, l’AVE recentment privatitza’t, i que ocupa el 3,8% d’usuaris a tot l’estat, ha estat el receptor en darrers temps del 71% del total d’inversions ferroviàries públiques.
L’Estat Espanyol ha esdevingut avui el segon país del món amb una xarxa més extensa en termes absoluts, amb actualment uns 2.500 quilòmetres de vies de ferrocarril d’alta velocitat (només per darrere dels 11.000 quilòmetres de la Xina, un país de magnituds sempre desproporcionades), segons les dades de la Unió Internacional del Ferrocarril (UIC).
El mes de juny de l’any 2018 en un demolidor informe, el Tribunal de Comptes europeu va concloure sobre l’AVE què és un projecte molt “car, polític i sense passatgers“.
.