Dues setmanes desprès de la manifestació celebrada a El Prat de Llobregat, la plaça Sant Jaume de Barcelona va esdevenir ahir al matí escenari novament d’una multitudinària protesta de rebuig a la proposta del govern Illa per ampliar l’aeroport del Prat. I denunciar el que va qualificar de “subordinació” de l’executiu català, “als interessos econòmics de les patronals, els lobbys turístics, les grans constructores, els fons d’inversió especulatius i de l’accionariat privat d’AENA”.
La concentració convocada aquest dissabte per la plataforma Zeroport, va aplegar més d’un miler de persones i va comptar igualment amb el suport de desenes d’entitats ecologistes i plataformes de defensa del territori, entre les qual hi havia també la pratenca Ni un Pam de Terra.
Durant la concentració el congregats van realitzar un mural humà al terra de la plaça amb el lema ‘No a l’ampliació‘ i van llençar avions de paper com a denúncia pel pacte Generalitat-Estat”, mentre s’exhibien pancartes amb consignes com “Prou ciment, més vida” o “Més trens, menys avions” i han corejat consignes com ara “La terra per a sembrar, no per a aterrar”, “La vostra ampliació és una aberració” i “PSC, partit suïcida climàtic”.
En declaracions a la premsa, Jaume Osete i Clàudia Custodi, portaveus de Zeroport, han dit que aquesta acció tan sols era el començament i que preparaven mobilitzacions més grans, a més d’accions polítiques, jurídiques i comunicatives. Han dit que Barcelona era “la destinació turística més massificada del món” i han alertat que l’ampliació de l’aeroport podia comprometre el futur del país. També han recordat que la pressió social havia permès de frenar el projecte el 2021 i han dit que confiaven a tornar-ho a fer.
Per Zeroport la proposta de tirar endavant tindria un greu impacte ecològic sobre els espais naturals del delta del Llobregat, especialment la Ricarda i el Remolar, inclosos en la Xarxa Natura 2000. Les compensacions ambientals anunciades, valoren els ecologistes, són molt semblants a les acordades arran de l’anterior ampliació de fa vint anys, i recorden que encara avui, estan pendents de ser executades.
L’aeroport responsable per si sol del 9% de les emissions contaminants de tot Catalunya.
L’aeroport del Prat és el principal vector de turistització del país assenyalen els ecologistes, que adverteixen igualment del fet que comportaria l’arribada de mínim 10 milions de turistes més cada any, i aquesta pressió agreujaria els problemes derivats de la turistització de Barcelona, com l’encariment de l’habitatge, la gentrificació, o la sobresaturació de serveis públics
El pla d’ampliació torna a exhibir un negacionisme climàtic absolut per part de les autoritats valora Zeroport, ja l’augment de vols i emissions de gasos amb efecte d’hivernacle associat al projecte, agreujaria un escenari climàtic incompatible amb condicions de vida dignes per a les generacions actuals i futures. Osete ha posat de manifest que l’aeroport del Prat és responsable per si sol del 9% de les emissions contaminants de tot Catalunya, una xifra que, segons alerten, es veuria incrementada si es tirés endavant l’ampliació.
“És solament un començament”
La pròxima cita que ha anunciat Zeroport, serà el Congrés internacional de la xarxa Stay Grounded pel decreixement de l’aviació, que tindrà lloc entre el 3 i el 6 de juliol i que vol esdevenir un nou altaveu de la lluita contra l’ampliació de l’aeroport.
Per la seva banda la plataforma local, Ni un Pam de Terra ha convocat també, el proper 2 de juliol a les 19h a la plaça disset de setembre, una assemblea oberta contra l’ampliació de l’aeroport.
_____________________________________________________
Informació relacionada: