«Els treballadors mantenen el seu novè dia d’aturada indefinida que ja està a punt de paralitzar una planta de que fabrica furgonetes a França».
x Tomeu Ferrer | Diari del treball
Els treballadors de Nissan, en vaga indefinida, fan una passa més en la llarga lluita encetada per salvar els seus llocs de treball. Després dels primers dies de protesta, la planta de Zona Franca va quedar aturada a causa de la manca de peces procedents especialment de la factoria de Montcada i Reixac. Els treballadors de Zona Franca originalment estaven afectats per un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), però una comanda per fabricar una sèrie de models Pick-up per a Mercedes va fer que l’empresa tragués aquests operaris de l’expedient i els posés a treballar. Però vet aquí que la vaga ha aturat la producció. La resposta de la direcció local de Nissan ha estat tornar a aplicar un ERTO per força major als mateixos treballadors emparant-se en a situació epidèmica.
Els membres del comitè d’empresa de Nissan, de CCOO, UGT, CGT i Sigen-Usoc, han decidit respondre amb una demanda, que presentaran, dimarts, 12 de maig davant l’autoritat judicial laboral, segons Miguel Ángel Boiza, de la secció sindical de CCOO. «Hem decidit conjuntament presentar la demanda perquè entenem que l’actuació de la direcció de la companyia tornant a cridar els treballadors a l’ERTO té com a objectiu vulnerar el dret de vaga dels treballadors», afirma. En aquest sentit també han redactat una carta al Servicio Público de Empleo Estatal (SEPES) informant-lo de la irregularitat que suposaria que en un moment en què hi ha declarada una vaga es faci pagar a les arques públiques el salari dels treballadors que estan afectats per aquesta convocatòria, enlloc que sigui l’empresa la que es faci càrrec de les seves decisions. En aquest sentit, la demanda inclourà la petició d’una indemnització per danys i perjudicis. «No recordo la xifra, però sé que és la que fixa la llei per casos com aquest», diu Boiza.
Renault patirà
La demanda afecta els treballadors de la planta de Zona Franca i també de Sant Andreu. Precisament el fet que no es fabriquin components que tenen el seu origen a la factoria de Montcada i Reixac i a Sant Andreu fa que la setmana vinent, si no s’adopta alguna decisió, hagi de parar una fàbrica de Renault a França que es nodreix de components que produeix Sant Andreu.
Renault forma part d’una aliança industrial junt amb Nissan. Tot i que ningú oficialment diu res, en els sectors industrials s’explica la manca d’interès de Nissan per les seves fàbriques situades a Catalunya i a l’Estat Espanyol pel fet que la multinacional francesa té també diverses fàbriques a Europa i no veuria amb mals ulls la reducció de la capacitat productiva de la seva associada en aquest mercat.