«Els sindicats de Nissan adverteixen que 10 mesos després dels acords, no hi ha res sobre la taula».
Els comitès d’empresa de les tres fàbriques de Nissan al Principat han convocat una manifestació per aquest dijous 13 de maig en protesta per l’actitud de l’automobilística i de les administracions catalana i espanyola en la reindustrialització. Els sindicats ja havien advertit que tornarien a fer soroll si no veien avanços significatius, i així ho han fet amb la convocatòria d’una protesta. “L’anàlisi que fem des dels Comitès d’Empresa és clar: Això no avança com creiem que hauria d’avançar. Per això tots els Comitès afectats pel tancament hem acordat manifestar el nostre descontentament al carrer”, indiquen els comitès en un comunicat enviat a la plantilla.
La manifestació del 13 de maig a les sis del vespre al Passeig de Gracia de Barcelona serà la primera des que es va signar l’acord sobre les condicions i el calendari de tancament de la fàbrica de la Zona Franca i les de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca a l’agost de 2020. La plantilla de Nissan tindrà tres objectius en el recorregut de la seva manifestació: la Conselleria d’Empresa de la Generalitat, el titular de la qual, Ramon Tremosa, ha estat molt qüestionat pels sindicats, i la delegació del Govern central, que està al capdavant del procés de cerca d’inversors alternatius, així com la mateixa Nissan.
Cop sobre la taula dels sindicats a les administracions
La convocatòria als 3.000 treballadors catalans de Nissan a noves mobilitzacions té lloc en una data carregada de simbolisme per la seva coincidència amb el primer aniversari de l’inici de la vaga indefinida al maig de 2020 davant l’imminent anunci per videoconferència del tancament de la històrica fàbrica de Zona Franca. La vaga finalitzar 95 dies després amb l’acord per a retardar el tancament fins a desembre de 2021 per a donar temps al procés de reindustrialització amb la finalitat de recol·locar a uns 1.500 empleats que no es prejubilaran.
Però en la reunió de la comissió de reindustrialització que va tenir lloc el passat 4 de maig, els sindicats no van apreciar avanços, únicament l’anunci de dos nous projectes de major grandària però sense detalls concrets. Els sindicats esperaven la formalització de l’interès de Rivian, una ‘startup’ que té un mega-contracte amb Amazon per a produir furgonetes elèctriques, així com una marca xinesa.
“Queden 7 mesos perquè acabi el termini de què passarà amb els treballadors i només hi ha especulacions de qui vindrà a la Nissan” assenyala María Recuero de la USOC. Per la seva banda, Ermengol Gassiot, secretari general de la CGT, apuntava que durant les negacions no va parlar-se d’indemnitzacions per acomiadament, i recorda que sobre la taula i havia “l’exigència d’un pla d’industrialització per part d’una empresa que després d’aprofitar-se d’ajudes públiques i generar plusvalua, decideix marxar”. Gassiot també ha denunciat que ens trobem en un context en el qual el tancament d’empreses es troba a l’ordre del dia.
Un altre dels elements que han compartit tots quatre sindicats i que ha expressat Gassiot és el fet que mentre les administracions posposen debats i tenen un paper passiu d’esperar a què la Nissan presenti algun projecte, hi ha moltes famílies amb un problema. El què passi i es faci aquí amb la Nissan pot ser un exemple a replicar per altres empreses i espais. Així, l’oportunitat de dibuixar un pla d’industrialització al voltant d’aquest cas no es pot menysprear. “El pla ha de ser la porta per altres plans de cara a un model productiu amb una indústria més sostenible, que fomenti polítiques actives de descarbonització”, ha dit Gassiot, que ha afegit que “si les administracions – Generalitat i estat espanyol – no adopten un rol actiu, seran responsables del fracàs d’aquest procés”.
Als sindicats els hi dona la sensació que han tornat a la casella de sortida. “Si fa 10 mesos vam començar a parlar del futur de la Nissan, és perquè hi havia una plantilla unida que va fer una vaga indefinida”. Gassiot creu que aquesta mobilització va mostrar que hi havia un problema que anava molt més enllà dels mateixos treballadors i afectava el model productiu d’una societat. Denuncia que les administracions es van activar, però a remolc de la lluita dels treballadors i treballadores i que, des d’aleshores, ens trobem exactament en el mateix punt, “no hi ha una actitud activa de plantejar res”.
Per contra les administracions es mostren optimistes
Oficialment, sobre la taula hi ha 17 projectes, dels quals 10 estan enfocats en la creació d’un conjunt de companyies de electromovilidad en el denominat D-Hub encapçalat per QEV Technologies en aliança amb Inzile i Volta Trucks. Tres projectes estan dirigits a la fabricació de vehicles de mobilitat sostenible (elèctrics i hidrogen), dos a la fabricació de components i altres dues a activitats vinculades a la construcció i al enmagatzematge industrial.
El secretari general espanyol d’Indústria, Raül Blanco, ha assenyalat que “els treballs de reindustrialització avancen bé, van en la bona direcció i continuem sent optimistes respecte al futur industrial de les tres plantes”. Per part seva, la directora general d’Indústria de la Generalitat, Matilde Villaroya, ha destacat la “qualitat” d’alguns projectes i ha reiterat l’objectiu de continuar buscant més alternatives industrials.
_________________________________________________
Per saber-ne més:
Nissan: el fracàs d’una estratègia local en el sector de l’automòbil
Les sis empreses subcontractes de Nissan reprenen la vaga indefinida
Acord a última hora evita el judici pel ERO d’Acciona a la seva plantilla de Nissan
La lluita de Nissan en l’horitzó col·lectiu
Motor Ibérica: Cent anys de lluita obrera
Article basat en informacions publicades originalment al digital Coche Global i el Diari del Treball