El servei de Rodalies i trens regionals va patir 831 “incidències greus” -dues cada dia- que van superar els 100 minuts de retard acumulats l’any 2022. Així ho indica un informe elaborat pel Departament de Territori que alerta que el nombre d’afectacions ha crescut gradualment els darrers anys. Segons ha denunciat el govern aquest dimarts, el mal funcionament de la xarxa de trens no només afecta els usuaris, sinó que també té conseqüències negatives al conjunt del sistema de transport públic català.
En total, segons l’informe, durant l’any passat aquestes incidències greus que van afectar més de 22.500 trens van acumular gairebé 400.000 minuts de retard, que equivalen a 277 dies. Una acumulació de retards que s’hauria doblat des del 2011, quan van ser 200.000 minuts.
La Generalitat ha donat a conèixer aquestes dades en una altra setmana negra a Rodalies, inclòs un incident greu en el tram que uneix El Prat i l’aeroport, i amb retards també als trens de llarga distància entre Barcelona i Madrid.
Per la seva banda, la línia R2 Sud de Rodalies va registrar 148 incidències durant el 2022 segons un informe d’Adif, xifra que equival a pràcticament a una incidència cada tres dies.
En el cas de l’estació d’El Prat, l’any 2022 s’hi van registrar 12 incidències, amb 304 trens retardats i 7.590 minuts de retard acumulat.
Només 44 dies sense incidències aquest 2023
Pel que fa a l’any 2023, les dades disponibles (de gener a agost) indiquen que només hi ha hagut 44 dies lliures d’incidències al sistema de Rodalies. “Són dades provisionals, atès que Adif ha deixat de proporcionar-les a la Generalitat”, avisa el govern. Tanmateix, durant juliol i agost s’ha produït una incidència atribuïble a la infraestructura o el material rodant cada dos dies.
Renfe respon: el 92,5% dels trens són puntuals
Per la seva banda, el Ministeri de Transports ha respost a la denúncia de la Generalitat amb un comunicat conjunt amb Adif i Renfe en què defensen que cal posar en context aquests retards i incidències.
Asseguren que els retards de més de 22.500 trens suposen només un 7,5% dels serveis. O, cosa equivalent, el 92,5% dels trens van circular l’any passat amb “absoluta puntualitat”.
El TSJC condemna la Generalitat a pagar 81 milions a Renfe per millores a Rodalies
Aquest dimecres també s’ha fet pública una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga la Generalitat a pagar un deute de 80,9 milions a Renfe per les ampliacions dels serveis de Rodalies que s’han anat fent a petició del Govern en els darrers anys, després del traspàs del 2010.
Es tracta de factures impagades durant quatre anys per millores en el servei demanades a Renfe, després del traspàs del 2010 i per l’augment en el cànon que aplica Adif a cada tren que passa per les seves vies
___________________________________
Informació relacionada:
L’R2 sud va registrar 148 incidències greus durant el 2022, gairebé un de cada tres dies
La gestió pública de les línies d’Alta Velocitat arriba a la seva fi amb la posada amb marxa d’Ouigo
Mijoler desenterra el projecte de l’era Tejedor per dur l’AVE fins a El Prat