x Joan Cascante | Diari del Treball
Després de tres anys i 28 reunions des que Nissan va anunciar que tancava les fàbriques de Barcelona, la reindustrialització culmina amb la signatura de l’arrendament dels terrenys. Han estat adjudicats a l’empresa immobiliària i logística Goodman i el hub d’elecromobilitat format per QTev i BTech, que produiran furgonetes i pick ups elèctriques, ara només quedarà pendent la reincorporació de la plantilla.
Dels 500.000 metres quadrats, el hub n’utilitzarà 300.000, mentre que Goodman n’explotarà 100.000. Nissan conservarà 38.000 pel centre tècnic, l’única instal·lació que manté. Els 68.000 metres restants els ocupa l’empresa d’scooters i petits cotxes Silence on ja treballa des del mes de juliol. Després de la recent signatura del contracte, Goodman n’és l’arrendador.
650 treballadors per recol·locar
El proper pas serà la recol·locació dels extreballadors de Nissan, que segueixen sense feina i deixaran de cobrar la prestació per desocupació a finals d’any. Dels 2.525 treballadors, descomptats els 287 del centre tècnic que es manté; 1.100 van accedir a prejubilacions i quasi 1.400 esperaven ser recol·locats, 60 han trobat una alternativa i uns altres 60 han estat contractats per Silence. El hub s’ha compromès a contractar a 600 persones el 2023, de manera que quedarien 650 persones que encara no tenen una solució. Algunes de les propostes són contractes voluntaris de mitja jornada o fer feines que fins al moment estaven subcontractades, almenys en una primera etapa. Segons les previsions de QTev i BTech el 2025 fabricaran 100.000 vehicles i volen disposar d’una plantilla de 1.000 treballadors.
Però tot i l’optimisme de les institucions, els sindicats adverteixen que “toca continuar treballant per vetllar pel compliment del pactat. Garantir l’activitat industrial i el manteniment de l’ocupació serà la nostra màxima prioritat i no pararem fins a aconseguir complir tots dos objectius”, esgrimeixen des de la USOC.
Des de CCOO demanen que s’accelerin les contractacions i afirmen que “no donarem la reindustrialització per tancada fins que s’hagin contractat tots els treballadors i treballadores”. Des de la UGT reivindiquen el treball dels sindicats en el procés i reclamen “tirar endavant els acords i formalitzar les contractacions”.
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent assegura que “la culminació del procés de reindustrialització de Nissan reforça l’aposta per continuar mantenint una indústria de l’automoció referent al sud d’Europa, ara adaptada al repte de la mobilitat verda, imprescindible per a fer front a l’emergència climàtica”. El projecte permetrà la cobertura dels llocs de treball perduts pel tancament de Nissan a Barcelona i garantir la continuïtat industrial amb projectes de mobilitat sostenible.
El sector de l’automoció és protagonista en l’economia catalana amb 150.000 llocs de treball entre directes i indirectes i factura 25.000 milions d’euros, més d’un 10% del PIB del país.
-
- Article redactat per Joan Cascante i publicat originalment a El Diari del Treball
______________________________________________________________________
Per saber-me més:
GWM descarta quedar-se la planta de Nissan a Zona Franca desprès de reclamar més subvencions
La marxa de Nissan, una estratègia prèvia que la pandèmia va accelerar