«Aquesta no és la primera advertència que Brussel·les fa a l’estat espanyol per la contaminació a la nostra ciutat. A l’octubre del 2014, la Comissió ja va donar un termini de dos mesos al Govern per aplicar les directives comunitàries».
Els tocs d’atenció de la Unió Europea per l’excés de contaminació de les ciutats de Madrid, Barcelona i el Prat no han estat fructífers i finalment, anunciada fa dues setmanes, ha denunciat els cas al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). La Comissió Europea denuncia l’Estat espanyol per infringir la directiva de qualitat de l’aire en aquests tres municipis, superant els límits contaminants presents a l’aire que garanteixen la salut de la ciutadania. La carta que la Unió Europea ha emès indica que l’àrea metropolitana de Barcelona, on s’inclou el Prat i 13 municipis més de la comarca, porta superant els llindars de diòxid de nitrogen (NO2)-40 micrograms per metre cúbic- des de fa gairebé una dècada, i adverteix que això suposa un risc sanitari greu. Aquest contaminant prové del trànsit i de la indústria.
L’any passat, la Comissió ja va engegar la denúncia, anunciant que imposaria sancions si no es prenien mesures urgents, però va concedir una moratòria a l’Estat espanyol perquè s’havien iniciat projectes per a reduir la contaminació a les dues capitals, però el nou govern de Madrid ha tirat enrere el pla anomenat Madrid Central i això ha fet reaccionar a la Comissió. A l’àrea metropolitana es prepara un veto als vehicles contaminants.
La contaminació de l’aire al Prat no canvia
A la web del medi ambient de la Generalitat es poden consultar les dades dels diferents contaminats registrades als dos punts de mesurament del Prat (Sagnier i Jardins de la Pau). De mitjana el 2018, la contaminació per NO2 va ser de 34 micrograms per metre cúbic, per sota del llindar. Al llarg dels anys no s’ha anat reduint, més aviat la xifra ha oscil·lat.
Cal tenir en compte que totes dues estacions estan situades a parcs on corre l’aire i hi ha poc trànsit. Tot i això, aquestes dades no es corresponen a les recollides en els informes del 2015 i 2019 de la Unió Europea, que indica que el Prat supera el llindar.
D’altra banda, s’ha creat un mapa on s’indiquen els nivells de contaminació al moment de cadascun dels carrers de Barcelona i Rodalies. Al Prat, els nivells actuals estan entre els 13 i 14 micrograms, mentre que a zones de Barcelona se superen els 38.
L’ajuntament del Prat de Llobregat no ha previst mai implementar cap mesura pròpia per a millorar la qualitat de l’aire. En el Pla d’acció municipal del 2016-2019 es limitava a mencionar que “Farem un seguiment exhaustiu de les estacions de mesura de la qualitat ambiental per implementar, d’acord amb la Generalitat, accions per millorar la qualitat de l’aire”.