Aquesta setmana l’aeroport del Prat ha viscut diversos retards a causa de la vaga de Ryanair; Easyjet al seu torn, va començat una jornada de vaga aquest divendres que té previstes aturades cada cap de setmana del mes d’agost. Lufthansa i British Airways també han amenaçat amb vagues durant aquest mes.
Concretament, la vaga de Ryanair ha estat la tercera convocada enguany i estava programada pels mesos de juny i juliol pels tripulants de cabina, tot i que aquesta setmana s’ha anunciat per part dels sindicats USO i Sitcpla que la convocatòria s’allargarà 5 mesos més, fins el gener de 2023. Les aturades es realitzaran les 24 hores de dilluns a dijous.
A dia d’avui, la vaga ha provocat segons Unió Sindical Obrera de Catalunya (USOC) dos vols cancel·lats i 20 retards pel què fa a l’aeroport del Prat. Els vols cancel·lats corresponen a la línia d’anada i tornada Barcelona-Londres. A nivell de l’estat espanyol s’han comptabilitzat 18 vols cancel·lats i 784 vols amb retard, la majoria amb destinació a Palma de Mallorca.
L’aeroport del Prat és l’únic al que actualment el Ministeri “deixaria exercir el dret a vaga” segons informa USOC. La secretària general de USO a Raynair Lidia Arasanz, afirma que la companyia hauria cancel·lat alguns vols de forma preventiva davant la seva possible cancel·lació o retard, a fi d’evitar imatges de cues de passatgers i queixes posteriors; afegeix a més, que en la resta de vols que encara es mantenen “Ryanair ha operat com ens té acostumats, amenaçant el personal espanyol i portant esquirols estrangers” per evitar que les aturades siguin efectives.
Els serveis mínims decretats pel Ministeri de Transports a Ryanair estableixen que les rutes domèstiques a territoris no peninsulars seran del 81 % de l’agost al 68 % de l’octubre, les rutes amb ciutats peninsulars de l’estat i internacionals que tinguin un recorregut igual o superior a cinc hores en mitjà de transport alternatiu d’entre el 56 i el 60 % i les que corresponen amb ciutats peninsulars amb recorregut inferior a 5 hores en mitjà de transport alternatiu, seran del 34 al 38 %. Aquests percentatges, donat l’extens període de la vaga, s’actualitzaran cada mes i per Nadal.
Els motius de la vaga
L’inici de la vaga convocada al juny va ser provocada per reclamar a Ryanair la represa de les negociacions del primer conveni col·lectiu de la companyia: actualment aquesta aerolínia és l’única companyia internacional de l’estat sense conveni col·lectiu.
Les demandes dels tripulants de cabina destaquen principalment que la companyia es nega a negociar i afegeixen la petició de readmissió dels 11 treballadors acomiadats durant les aturades del juny i juliol i la paralització i arxiu de tots els expedients sancionadors oberts a un centenar de treballadors per les vagues d’aquest estiu. Afegeixen també que volen recuperar les condicions prèvies a la pandèmia.