El primer dia de vaga parcial consistents en quatre aturades d’un hora dels treballadors d’Eulen a l’aeroport del Prat ha ocasionat importants cues als controls de seguretat. La delegació del govern espanyol a Catalunya va decretar uns serveis mínims del 90%.
Tot i la seva negativa inicial, Aena ha convocat el comitè de vaga dels treballadors i l’empresa Eulen per asseure’s a negociar. Un cop més, l’augment del porcentatge de beneficis d’AENA a costa de la precarietat laboral dels treballadors aeroportuaris col·lapsa la seva activitat. Les accions d’AENA s’han revaloritzat un 186%, però el servei del Prat s’ha degradat fins arribar a generar cues com mai s’havien patit.En aquesta operació sortida d’estiu és l’empresa Eulen la que desencadena el col·lapse a l’aeroport. Els serveis de vigilància als arcs de seguretat van ser adjudicats a aquesta empresa l’any passat per 23,6 milions d’euros, una oferta a la baixa per a poder guanyar el concurs però que impedeix que es compleixin els convenis laborals. Aquest fet ha desencadenat les vagues del personal. A diferència del concurs anterior, en què eren treballadors d’AENA qui organitzaven el servei (plantilles, obertura i tancament dels arcs), ara ho fa la pròpia Eulen.
L’estratègia de gestió aeroportuària d’AENA és la d’externalitzar els serveis a preus molt baixos per a maximitzar els seus beneficis. Eulen és una companyia de seguretat privada que està realitzant tasques que en altres països exerceixen els cossos policials de l’Estat.L’aeroport del Prat acumula altres episodis de conflictes laborals amb les empreses concessionàries, de neteja (Sacyr) i d’hosteleria (PansFood), perquè els preus licitats no respectaven els sous i condicions laborals dels convenis pertinents. A això, se sumen els retards i cancel·lacions de vols per l’excés de càrrega de treball imposada als serveis de handling.