«L’informe Banderes Negres 2020 elaborat per Ecologistes amb Acció atorga una bandera Negra a la platja del Prat per l’amenaça al medi que representa l’ampliació de l’aeroport».
Les banderes blaves són guardons que, cada any des de 1987, atorga la Fundació Europea d’Educació Ambiental a platges i ports que compleixen, suposadament, uns certs requisits de salut i qualitat ambiental. Per al gran públic són sinònim de qualitat del litoral, encara que diversos punts que han obtingut la preuada bandera —per la qual els ajuntaments han de pagar— al seu torn van aconseguir, de manera paral·lela i en el mateix període de temps, una altra condecoració: una bandera negra, el guardó que atorga Ecologistes en Acció (EeA) a les zones costaneres que destaquen per mala gestió ambiental i contaminació.
Des de la confederació defensora del medi ambient qualifiquen les banderes blaves de “fraudulentes”, i aquest engany que denuncien és una de les raons que la van portar, fa 21 anys, a Andalusia, a crear les banderes negres, una aposta que es va fer estatal fa tres lustres, quan es llançava el primer informe a nivell Estat espanyol.
2020 no podia ser menys i Ecologistes en Acció ha publicat una nova edició de l’informe Banderes Negres, document en el qual es repeteixen diversos noms i en el qual es donen dos distintius per cada província litoral o ciutat autònoma: una per contaminació i una altra per mala gestió. Molts són tristos casos de desastres ambientals i reiterades males pràctiques.
Pel que fa al Prat, l’informe atorga una bandera negra al nostre municipi per l’amenaça que representà la hipotètica ampliació de l’aeroport per a la llacuna costanera de la Ricarda. Al gener de 2020, AENA plantejava l’ampliació de l’aeroport, allargant la tercera pista, sobre la base de la projectada idea de la saturació futura del aeroport a causa del creixement continu en el nombre de passatgers. Aquesta ampliació provocaria la destrucció d’una llacuna situada en ple litoral, la llacuna de la Ricarda.
A la fi dels 90, l’aeroport ja va ser ampliat produint un impacte immens sobre els espais naturals del delta del Llobregat. La compensació per aquest impacte va ser la protecció dels espais naturals no afectats per l’ampliació. Aquesta proposta d’AENA suposa dinamitar aquells acords polítics i per tant és qualificada d’inacceptable per Ecologistes en Acció i moltes altres entitats de defensa del territori.
Els espais naturals del Delta del Llobregat estan protegits per la legislació catalana, espanyola i europea per a la conservació de la biodiversitat. La llacuna de la Ricarda està protegida des de 1987 amb la forma jurídica de reserva natural parcial. La llacuna té una superfície de 29 hectàrees, encara que la zona d’influència de la llacuna és de 149 ha. Aquest aiguamoll està inclòs en el Pla d’Espais d’Interès Natural del Delta del Llobregat i en la xarxa Natura 2000.
Cal reconèixer el posicionament negatiu a l’ampliació de l’aeroport per part de diferents administracions implicades en la seva gestió. L’ajuntament de Barcelona, el del Prat del Llobregat, la Generalitat de Catalunya, s’han posicionat en contra d’aquesta ampliació. Però ni és suficient per a considerar que no existeixi el risc de l’ampliació, ni els posicionaments són prou clars per a no pensar que aquestes administracions acabin acceptant-la.
Les declaracions d’emergència climàtica per part de diverses administracions públiques són incoherents amb l’ampliació de l’aeroport, que té l’objectiu de augmentar el nombre de vols.
Per part dels moviments socials, cal destacar la petició d’Ecologistes en Acció exigint la protecció de la llacuna dels plans expansius d’AENA. La plataforma ZERO-Port formada per unes 50 associacions demana la reducció de les línies de vol i la retirada immediata dels plans d’ampliació de l’activitat i de les seves infraestructures.