L’Assemblea Nacional Catalana (ANC) s’ha mobilitzat aquest dimarts 7 de maig a l’estació de tren del Prat per denunciar el col·lapse del servei de Rodalies i la manca d’inversions de l’Estat espanyol.
Durant l’acció els membres de l’ANC van repartir fulletons informatius als usuaris del servei, exposant les dades que evidencien la discriminació en les inversions en infraestructures ferroviàries a Catalunya. De fet, segons aquestes dades, l’Estat ha destinat històricament molt menys pressupost a Rodalies de Catalunya en comparació amb Madrid, provocant un servei deficient marcat per incidències constants, retards i cancel·lacions de trens. “L’Estat espanyol ha invertit 1.760 milions d’euros en el servei de rodalies a Madrid entre els anys 1990 i 2018, el triple que a Catalunya, on només hi ha invertit 620 milions”, apuntaven. En aquest sentit, defensa l’entitat que “l’única via per solucionar el col·lapse ferroviari i l’espoli fiscal és la independència de Catalunya”.
Segons dades analitzades per l’ACN, el Principat se situa en la cinquena posició per la cua en inversions ferroviàries a l’estat espanyol i només s’executa poc més d’un terç del que s’ha pressupostat en vuit anys. Entre el 2015 i el 2022 el Ministeri d’Hisenda va voler destinar 6.194 milions d’euros a la xarxa de trens. Ara bé, la despesa real efectiva va quedar en 2.171 milions, un 35% del total.
Crítics amb el traspàs de Rodalies
Des de l’ANC és mostren crítics amb el traspàs de Rodalies anunciat pel govern espanyol, ja que consideren que es tracta d’una enganyifa. De fet, consideren que el control real continuarà en mans de Renfe, i el canvi de gestió no representarà una millora substancial per als usuaris catalans. “Només serà una empresa subsidiària de Renfe, amb els mateixos gestors i sense una presa de control real per part de Catalunya”, afirmen.
A més, l’entitat sobiranista es desmarca d’altres mobilitzacions convocades per diverses entitats, com Dignitat a les Vies, l’Associació per la Promoció del Transport Públic, Salvem l’R2nord, Avant Catalunya, Defensem R3 i Trens Dignes Ebre-Priorat. perquè, segons ells, “pretenen fer creure que es pot trobar una solució dins del marc polític espanyol”. Per contra, l’ANC insisteix que el problema estructural de Rodalies és indissociable de l’espoli fiscal i la manca de sobirania de Catalunya.
L’Estació de Rodalies del Prat exemple de les prioritats a la inversió ferroviària
Escales que no funciones, ascensors que tampoc, o goteres, ha estat un habitual a l’estació del prat pels seus usuaris. Però per fi, sembla que Renfe ha iniciat després de més de 20 anys d’incidències, la renovació de les escales mecàniques. El pressupost adjudicat de 2.292.188,07 euros (IVA inclòs) però, només inclou dites escales i no la resta de problemàtiques.
L’estació de Rodalies és cas paradigmàtic de les prioritats en la inversió en la infraestructura ferroviària per part de les administracions públiques les darreres dècades; en un context marcat per la liberalització del sector. L’estació de Rodalies conviu avui amb una estació d’AVE del Prat que no ha entrat mai en funcionament.
L’aposta per invertir els recursos disponibles donant prioritat a l’AVE, ha convertit avui a l’Estat Espanyol en el primer estat del món percentualment amb la xarxa més extensa d’alta velocitat, el segon en termes absoluts només darrere de la Xina, país de dimensions sempre desmesurades.
___________________________________
Informació relacionada:
La R2 Sud de Rodalies: la línia més castigada per les incidències en el servei
Renfe anuncia inversions a l’estació del Prat després d’anys d’abandonament
Mijoler desenterra el projecte de l’era Tejedor per dur l’AVE fins a El Prat