Recentment, s’ha comunicat la intenció d’AENA d’ampliar les zones de lleure de l’aeroport cap al litoral del Prat. La ministra de Foment, Ana Pastor, en declaracions fetes el passat mes de juny, anunciava la voluntat d’AENA de treure profit dels espais naturals que havia expropiat amb l’ampliació de l’aeroport de 2004. Aquestes intervencions contravenen directament les contrapartides estipulades dins de la Declaració d’Impacte Ambiental de 2002 i que exigia la Directiva europea de conservació d’habitats naturals. L’associació ecologista DEPANA ha posat en coneixement del Ministeri de Foment la problemàtica que comportaria l’ocupació del corredor biològic entre dues zones de la Reserva del Delta del Llobregat (la Ricarda i el Remolar), l’anomenat Parc Litoral. No respectar els compromisos de conservació podria tenir conseqüències legals tant a nivell local com a nivell de la Unió Europea.
x La Riuada
El passat mes de juny, la Ministra de Foment Ana pastor, va fer unes declaracions en les quals informava sobre les intencions de AENA de rendibilitzar més les seves instal·lacions aeronàutiques.
En el cas concret de l’aeroport del Prat s’exposaven tot un seguit de possibles actuacions. Entre les més destacades, es plantejava utilitzar el corredor biològic litoral, també anomenat Parc Litoral, com a zona de serveis aeroportuaris d’alt standing. Segons sembla ser, per les informacions publicades en la revista “El Prat” pel diputat del PP Antonio Gallecs, la intenció del ministeri podria ser la de dur a terme un programa de construccions en aquesta zona natural que comportaria: nous restaurants, bars, sales d’actes, múltiples zones esportives amb els seus respectius edificis i el restabliment d’un antic camp de golf.
Des de la entitat ecologista DEPANA s’ha reaccionat recordant a les autoritats les característiques especials d’aquest espai natural.
En primer lloc, s’ha posat de relleu els seus valors ambientals. Aquest sector litoral del Delta del Llobregat és l’únic que es conserva verge a Catalunya fora del Delta de l’Ebre. En ell es presenten hàbitats i espècies d’interès prioritari per a la Unió Europea. Així, s’ha inclos en la Important Bird Area Nº140, un inventari de les zones importants per a les aus a escala internacional.
En segon lloc, la situació normativa i urbanística de la zona. La Declaració d’Impacte Ambiental de l’ampliació de l’Aeroport, d’obligat compliment, comprometia a AENA a la protecció d’aquest corredor ecológic, com una de les mesures compensatòries de l’impacte de la construcció de la tercera pista.
A més a més s’han de tenir en compte les normatives i qualificacions urbanístiques aplicables segons el “Pla Especial d’Ordenació del Subsistema de Protecció Ambiental de la Costa” aprovat al gener del 2008, en el qual es regulen les activitats i actuacions que es consideren compatibles amb la preservació d’aquest corredor natural.
En declaracions a la Riuada, José García, vicepresident de DEPANA, explica la intenció de la ONG de “posar-la en coneixement de la Sra. Ministra la realitat d’aquest espai natural , aclarint per què aquesta zona es conserva i s’ha de conservar amb unes característiques especials”. Ha afegit que “segons es desprèn de l’estudi detallat de tota la documentació, amb la normativa que actualment aplica a tot aquest sector litoral, no és factible dur a terme les propostes que s’han plantejat, almenys les que han sortit publicades”. Recorda a AENA que “si l’Estat espanyol, durant anys, ha rebut quantioses ajudes i fons de la UE, ha estat, entre altres coses, amb el compromís de protegir aquests espais”, ajudes que posiblement l’Estat hauria de tornar.
La entitat es contundent en afirmar que “el valor que té el corredor transcendeix del municipi del Prat i dels interessos econòmics d’AENA”. D’aquesta manera s’incideix en que la normativa i la legislació estan per cumplir-se.
- Article aparegut originalment al número 11 de La Riuada