«La primera setmana del 2020 la T-casual es ven un 25% menys que la T-10, tot i que segueix representant el 63% del total d’unitats adquirides».
La desaparició de la T-10 ha causat un munt de crítiques des de que es van fer públics els nous canvis en les targetes de Barcelona i Rodalies. Tot apunta a què el municipi de Barcelona ha volgut per una banda adaptar una targeta ja existent als turistes i per l’altra banda premiar als usuaris habituals amb la nova T-Usual, o això és el que han volgut vendre als medis de comunicació.
Les queixes son variades i no s’han fet esperar. Una de les accions de resposta per part de les veïnes i veïns, ha estat la creació d’una plataforma que vol recuperar la T-10 i que ha obert un compte de twitter així com una recollida de signatures a change.org que ja ha aconseguit sumar més de 10.600 i que reclama que no s’apliquin canvis i es mantingui la T-10 tal i com està.
Amb les dades a la ma de la primera setmana en servei, la T-casual, títol unipersonal per a deu viatges, ha reculat un 25% respecte de la T-10, tot i que encara representa el 63% de les unitats adquirides. En aquest cas hi ha una diferència de preu desfavorable, en passar de 10,20 a 11,35 euros la unitat, i no es podrà picar dos cops seguits.
Les noves targetes de transport públic ja estan operatives des d’aquest gener i canvien de format a partir d’aquest 2020 o que es mantindran son:
– T-Casual: substitueix a la T-10 i conviurà amb la mateixa fins el dia 1 de març. Disposarà de 10 viatges que seran multipersonals fins el 29 de febrer i que passaran a ser unipersonals a partir del març.
– T-Usual: substitueix a la T-mes i serà unipersonal amb viatges il·limitats durant 30 dies.
– T-50/30
– T- Familiar: 8 viatges multipersonals amb caducitat d’un mes. Entra en funcionament el 1 de març.
– T-Grup: nova targeta que permet 70 viatges en un període de 30 dies enfocada a grans grups com escoles, instituts, grups esportius, etc.
– T- Jove: unipersonal amb viatges il·limitats durant 90 dies.
– T-16
– T-Dia
Associacions de veïns en resposta als canvis de transport
La Favb (Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona) posa en dubte que la T-Usual pugui convertir-se en el títol més utilitzat, donat que molts dels usuaris de la T-10 que habitualment es mouen en bicicleta o a peu i que utilitzaven aquesta targeta com a referent, es quedaran sense opcions adequades a les seves necessitats ja que no arribaran a realitzar 20 viatges mensuals.
Concretament diu que és injust considerar a aquestes persones com “usuaris esporàdics” i que el nou sistema penalitza a aquella part de la població que alterna el transport públic amb la mobilitat activa.
Com alternativa a la desaparició de la T-10, la Favb proposa la creació d’una targeta per a turistes o bé, segons un comunicat que ha fet públic, augmentar la taxa turística i que els beneficis resultants es transfereixin al finançament del transport públic.
Per altra banda la CONFAVC (Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya) se suma a la crítica de la Favb en tant “Aquest canvi tarifari no ha tingut en compte la diversitat de models de treball emergents, ja que perjudica també a persones usuàries, fidels del transport públic i que en canvi, amb el nou sistema, són expulsades cap a un títol T-CASUAL perquè no realitzen els 40 viatges/mes. Tot això, amb un agreujant que aquest nou títol, la T-CASUAL, és unipersonal, situació que per altra banda afecta sobretot a les famílies.”
L’entitat Stop Pujades considera que si el usuaris que es passen a la tarifa plana de la T-Usual són menys d’un 15 %, el canvi de tarifes únicament haurà estat una pujada de preus encoberta. Així ho ha explicat a ‘El matí de Barcelona’, Francisco Garrobo, membre d’Stop Pujades que afirma que si el pas a la T-Usual és de més d’un 27 %, hi haurà menys ingressos que amb el sistema actual.
Queixes i al·legacions municipals contra els canvis de la T-10
Alguns ajuntaments com el de Mataró o Terrassa també han mostrat el seu descontent, ja que els canvis en les tarifes per zones penalitzen greument a les persones que han d’anar puntualment a la capital. Concretament, el municipi de Mataró ha presentat un escrit d’al·legacions ja que “considera inacceptable que aquest títol, un dels més socials i utilitzats, “pagui les millores d’altres”, ja que gran part de la mobilitat de Mataró a Barcelona, on radiquen els principals centres de gestió administrativa, empreses i universitats, és una mobilitat forçada i no necessàriament habitual”, i se suma a la reclamació de la CONFAVC de que “penalitza les famílies i altres formes d’ús compartit de la mobilitat”.
A tot això se suma el increment poc equitatiu dels canvis de zona en relació amb el quilometratge que delimita les mateixes i que suposa “un greuge comparatiu, un altre peatge a la mobilitat i al desenvolupament econòmic i social” de les ciutats afectades.
Les queixes surten al carrer
El passat 19 de desembre el sindicat CGT va fer una convocatòria per una concentració amb motiu de la defensa última del transport públic, eficient i gratuït a la Plaça Sant Jaume de Barcelona. En aquesta concentració es defensava també el manteniment de la T-10 amb les condicions del 2019 i la retirada de empreses privades de gestió de la futura T-Mobilitat, ja que aquests canvis suposen també la privatització de la venta de tiquets i de les màquines expenedores.
Reclama que els canvis establerts afavoreixen el ús del vehicle privat, no respecta l’objectiu de reduir la contaminació i incrementa el benefici econòmic empresarial dels “foscos entramats de ATM i TMB”. Afirma també que la conversió de la T-10 a la T-Casual afecta principalment a les classes populars i més vulnerables i que la T-Familiar no és la solució ja que incrementa el preu del bitllet i la limitació temporal és injusta.
Així mateix La Plataforma Stop Pujades Transport també va convocar una acció i roda de premsa a la Sagrera el dia 30 de desembre per reclamar preus populars i tarifes que no perjudiquin al sector en situació més precària de la població.