Contacte
Dissabte, maig 17, 2025
No Result
Veure tots els resultats
A l'aguait
  • Actualitat
    • Política
    • Llibertats i drets civils
    • Cultura i societat
    • Drets socials
    • Economia i laboral
    • Medi ambient
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
    • Tal dia com avui
    • Ruta historica anarquisme al Prat
  • Opinió
  • Mèdia
    • La vinyeta
    • Agitprop Pratenc
    • Video
  • Actualitat
    • Política
    • Llibertats i drets civils
    • Cultura i societat
    • Drets socials
    • Economia i laboral
    • Medi ambient
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
    • Tal dia com avui
    • Ruta historica anarquisme al Prat
  • Opinió
  • Mèdia
    • La vinyeta
    • Agitprop Pratenc
    • Video
No Result
Veure tots els resultats
No Result
Veure tots els resultats
  • Actualitat
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
  • Opinió
  • Mèdia
Home Actualitat

Les partícules ultrafines dels avions poden provocar greus malalties a les poblacions properes

Un nou estudi adverteix de milers de casos de malalties provocades pels avions

per Redaccio
21/08/2024
en Actualitat, Destacats, Medi ambient
0
Les partícules ultrafines dels avions poden provocar greus malalties a les poblacions properes
0
SHARES
121
VIEWS
FacebookTwitterWhatsApp

«Un estudi adverteix de les conseqüències sobre la salut derivades de viure al costat d’un aeroport».

 

Un nou estudi de Transport & Environment (T&E) recolzat per Eco-union, Ecodes i Ecologistes en Acció, adverteix de que milers de casos de diabetis, hipertensió i demència podrien estar relacionats amb les partícules ultrafines dels avions.

Aquest estudi mostra una primera estimació dels efectes de les partícules ultrafines (UFP) sobre la salut a través de proves científiques dels 32 aeroports europeus més transitats. Els resultats mostren que un total de 280.000 casos d’hipertensió arterial, 330.000 de diabetis i 18.000 de demència poden estar relacionats amb l’emissió de UFP.

Les partícules ultrafines o UFP

Quan es crema el combustible dels avions s’alliberen unes partícules (PM) de diferents grandàries. Aquesta grandària es segmenta segons la seva capacitat per penetrar en els teixits humans. Les més fines són les UFP, que són 1.000 vegades més petites que el diàmetre d’un cabell humà, i poden penetrar fins al cervell o la placenta.

Donat els grans riscos que presenten aquestes partícules, la Directiva europea sobre la qualitat en el medi ambient (AAQD) estableix un seguiment obligatori de les UFPs. Tot i això, actualment ni la OMS ni la directiva europea defineixen límits de concentració d’aquestes partícules.

L’estudi ha analitzat els voltants dels 32 aeroports més transitats d’Europa entre els que es troben el del Prat de Llobregat, el de Palma de Mallorca, Málaga, Madrid i Lisboa en quant a la península.

Els impactes sanitaris de les UFP

L’objectiu dels investigadors era analitzar la correlació entre l’exposició a les UFP i els efectes respiratoris, cardiovasculars, neurològics i metabòlics, els problemes psicològics i els resultats de l’embaràs. Els resultats es van corregir en funció a l’exposició d’altres contaminants com els òxids nitrosos o el sutge entre altres. A més, es va dividir la població afectada segons la seva proximitat als aeroports i en van formar 3 grups: fins a 5 kilòmetres, de 5 a 10 kilòmetres i de 10 a 20.

L’estudi va quantificar un augment dels riscos d’hipertensió, diabetis i demència resultants de l’exposició continuada a les UFP. De mitja, els resultats van mostrar en les persones amb una exposició de 5 km un major risc del 20% en demència, quasi un 23% en diabetis i un 7% en hipertensió arterial.

El Prat, el cinquè aeroport més afectat a nivell sanitari

Dels 32 aeroports analitzats, el del Prat es situa en la cinquena posició en quant a l’impacte en la població. L’aeroport Adolfo Suárez de Madrid es troba dos posicions per sobre, situant-se com el tercer aeroport que més afecta a la població.

Aquest fet i donada la proximitat del nucli urbà del Prat a l’aeroport, suposaria que la població del nostre municipi està exposada a 10.000 partícules/cm3. Per tant, l’afectació a nivell sanitari causada per les UFP és extremadament alta.

De la població afectada, tota aquella que treballa a l’aeroport estaria més exposada a aquestes emissions. Aquest fet pren especial rellevància si tenim en compte la quantitat de persones pratenques que treballen allà.

La solució: la modificació del combustible de l’aviació

El combustible fòssil per aviació representa actualment el 99% del combustible utilitzat actualment. Aquest tipus de combustible és especialment contaminant; tot i així, les companyies aèries es centren en el Greenwashing en comptes d’apostar per altres alternatives com el SAF.

Segons l’estudi el SAF, com a combustible sostenible per l’aviació, reduiria considerablement PM (i per tant les UFP) millorant la qualitat de l’aire i l’afectació ecològica. Tot i així, estima que no serà fins el 2040 quan es començarà a fer la transició.

Tot i així proposen una altra alternativa temporal: el procés de refinat d’hidrotractament. Aquest procés ja porta dècades utilitzant-se pel transport de carretera i els combustibles marítims. A més, si l’hidrogen necessari per dur a terme l’hidrotractament fos ecològic, es milloraria notablement els beneficis climàtics del combustible.

Una de les altres solucions que es proposen és la reducció dels vols aeris així com cancel·lar les ampliacions aeroportuàries i substituir els vols curts per alternatives ferroviàries. A més, la millora dels motors dels avions també podrien suposar una diferència important.
 

 
 

 

_____________________________________________________________________

 

 

    Informacions relacionades:    

 

“L’aeroport del Prat avança cap a la neutralitat en emissions de CO2”: Que hi ha de cert i que no darrere aquest titular

La contaminació als aeroports: un problema de salud pública

Tags: Ampliació aeroportContaminació
Redaccio

Redaccio

Següent publicació
Tal dia com avui de 1988 va començar la 2a Marxa del Llobregat per denunciar la contaminació del riu

Tal dia com avui de 1988 va començar la 2a Marxa del Llobregat per denunciar la contaminació del riu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
Veure tots els resultats

Aquest lloc web utilitza 'cookies' que emmagatzemen i recuperen informació quan navegues. Aquestes galetes són tècniques per reconèixer-te com a usuari i d'anàlisis per obtenir informació anònima sobre hàbits de navegació per estadístiques per millorar. Visita la politica de Cookies.