Després de protagonitzar més d’un any de conflicte i continues mobilitzacions reclamant l’aplicació del seu conveni, els treballadors dels Servei municipal d’Atenció Domiciliària (SAD) de la FS21 finalment han assolit les seves demandes i han vist incrementat el seu salari en un 8%.
Les persones treballadores dels servei municipal d’Atenció Domiciliària d’El Prat de Llobregat, Molins de Rei, Gavà i Sant Feliu de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet duien tot el 2022 sense percebre les pujades previstes en el conveni col·lectiu de les empreses d’atenció domiciliària de Catalunya.
El SAD és un servei que atén a gent gran o dependent als seus domicilis. Des de 2020, aquest servei està gestionat al nostre municipi per l’Ajuntament a través de la Fundació S21.
Aquest col·lectiu, format per unes vuit-centes treballadores, prop d’un centenar pel que fa al nostre municipi, està format en la seva immensa majoria per dones sotmeses a un elevat índex de precarietat, i ha estat protagonista d’una creixent conflictivitat laboral que, com una taca d’oli, s’ha anat estenent a nombrosos municipis del territori. Entre aquests municipis està inclòs, com hem vist anteriorment, el d’El Prat de Llobregat, on la seva plantilla ha protagonitzat durant tot el 2022 desenes de concentracions, sumades a una a la convocatòria d’una jornada de vaga el passat mes de maig.
FS21 i les diferents administracions locals implicades han defensat fins ara la impossibilitat d’aplicar el conveni
Tot aquest temps, l’Ajuntament d’El Prat ha defensat la seva voluntat d’incrementar un 8% la remuneració del personal del SAD, la gestió del qual depèn d’un consorci públic on el consistori pratenc també hi té participació. El passat mes d’abril el ple municipal va aprovar una moció de suport a les treballadores del SAD per aconseguir l’increment salarial fixat pel conveni.
Segons la moció aprovada, l’Ajuntament del Prat es comprometia a reclamar als Governs espanyol i català l’increment salarial del 8% de les treballadores del SAD. Però, per fer-ho possible, demanava una excepció a l’augment dels salaris públics fixat en llavors el 2% per la llei dels Pressupostos Generals de l’Estat. A finals de setembre el govern espanyol va augmentar el percentatge al 3.5%.
La CGT assenyala la responsabilitat de les institucions i exigeixen la municipalització del servei.
A pesar d’aquestes mostres institucionals de suport Montserrat Garcia, la representant sindical de les treballadores, va insistir en aquell Ple a assenyalar la responsabilitat de l’administració local i afegeixen que la resposta del consistori ha estat en tot moment “derivar responsabilitats a la Generalitat”. Acusen igualment a l’ajuntament d’haver augmentat la càrrega de treball sobre la plantilla reduint els temps de cada servei deu minuts.
Segons al·legaven l’empresa FS21-CSSC i el consistori, el motiu que els impedia atorgar l’augment fixat pel conveni era el límit de la llei de pressupostos generals de l’Estat per a les “empreses públiques”, tot i afirmar que estaven posant-ho tot de la seva part per solucionar l’impagament de l’augment salarial. Però res no va canviar i van passar els mesos sense aconseguir cap millora.
Des de CGT Insisteixen que la gestió del servei per part de la Fundació és una «gestió pública emmascarada que repeteix les lògiques mercantils»; i exigeixen la municipalització del servei.
L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha celebrat que finalment les treballadores del SAD percebin tant un millor salari com els endarreriments per no haver percebut aquesta millora en el darrer any.
El cas no arribarà finalment a judici
Tot i les declaracions de bones intencions, la falta de concreció i avanços tangibles, el passat 14 de novembre vint-unes treballadores van interposar una demanda de Conflicte Col·lectiu per l’impagament de l’augment previst per al 2022.
El 28 de novembre va tenir lloc l’acte de conciliació davant del departament de treball. En aquest acte, FS21 i CSSC van presentar i van proposar la pujada de l’1,5%, que l’empresa va pactar prèviament amb la UGT i que ja havia estat preanunciada dies abans. Com que no va oferir res de nou, les treballadores, representades pel Sindicat d’Atenció Domiciliària (SAD) van trencar la negociació i van elevar les actuacions als jutjats socials.
Finalment, la FS21 i el CSSC han anunciat que abonaran la pujada completa del 8% a més de liquidar endarreriments i diferències. “Quan hem posat la demanda és quan s’han posat les piles per no arribar a judici“ explica Eva Godoy del sindicat SAD. “Fa uns dies vam tenir un arbitratge amb l’advocat i ells deien que ho havien intentat tot, però que no podien pujar el 8%. “A la que hem presentat la demanda, han aprovat l’augment“, afegeix la portaveu del Sindicat SAD.
Per contra el consistori pratenc defensa que la millora s’ha pogut realitzar gràcies a que el govern català, a través d’una consulta realitzada per l’ajuntament
Des del sindicat SAD lamenten peró, que des de “CCOO i UGT no han fet res, no s’han mogut, i ara no es poden venir i posar-se la medalla“. I recorden que UGT va pactar la pujada de l’1,5%, però són aquestes 21 treballadores les que han aconseguit aquesta nova fita, la victòria contra el que deien que no era possible.