L’estat francès prohibeix a partir d’avui els vols estatals que tinguin alternativa amb tren d’una durada de menys de dues hores i mitja. La mesura s’emmarca en la llei del clima francès aprovada l’agost de 2021, que té per objectiu de lluitar contra el canvi climàtic i reduir les emissions de carboni en el transport aeri.
El ministre de Transports francès, Clément Beaune, en un comunicat ha celebrat que aquesta mesura, és un pas essencial i un fort símbol en la política de reducció d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle..
Crítiques des de tots els costats
Algunes veus, però, han criticat al president francès, Emmanuel Macron, per suavitzar les propostes del seu propi grup d’experts en medi ambient, que havia recomanat prohibir els vols quan el viatge amb tren duri menys de quatre hores.
Els crítics han assenyalat que les línies de tren d’alta velocitat ja estaven restant passatgers a les aerolínies i que la prohibició cau en el “postureig” sobre les preocupacions climàtiques sense abordar-les realment.
No obstant això, l’Associació de Transport Aeri Internacional (IATA), a través del seu directe general, Willie Walsh, va qualificar la mesura de completament absurda i que no serveix per a res.
S’obre el debat sobre el decreixement de l’aviació en l’actual context d’emergència climàtica
La mesura a l’estat veí es produeix enmig d’un context, on el Ministeri espanyol de Foment i AENA, planegen l’expansió de l’aeroport d’El Prat per acollir més vols.
En un sentit completament oposat a aquest pronunciaments públics de les autoritats sobre la necessitat d’ampliar la capacitat operativa d’El Prat, el Govern espanyol ha elaborat un document anomenat “Estratègia 2050, fonaments i propostes per a una Estratègia Nacional de Llarg Termini”, que també recomana prohibir els vols en aquells trajectes que es puguin fer amb tren en menys de 2,5 hores.
Greenpeace destaca que un terç dels vols més concorreguts de la Unió Europea tenen una alternativa en menys de sis hores, i que prohibir-los estalviaria 3,5 milions de tones de CO2.
Els tribunals tomben a Holanda una mesura similar a l’adoptada a França
Enmig d’aquest debat públic sobre l’impacte de l’aviació comercial en l’actual context d’emergència climàtica. Un tribunal neerlandès va anul·lar a principis d’abril la decisió del govern de reduir el nombre màxim de vols permesos anualment en l’Aeroport d’Amsterdam Schiphol, en una victòria judicial per a l’aerolínia de bandera del país, KLM, i altres aerolínies que operen allí, així com d’IATA.
El Govern holandès havia previst reduir la capacitat anual de l’aeroport d’Amsterdam en un 12%. Davant la garrotada judicial el govern holandès ja ha anunciat que recorrerà el dictamen judicial.
____________________________________________________________________________________________________
Informació relacionada:
La riquesa ecològica que podríem perdre amb l’ampliació de l’aeroport d’El Prat