Enmig d’un context en què determinats sectors polítics i econòmics tornen a reobrir amb força el debat sobre l’ampliació de l’aeroport d’El Prat, al veí estat francès estan tramitant la prohibició de vols interiors per a trajectes que es poden fer en 2h de tren. La Comissió Europea ja ha donat el vist-i-plau al pla i d’ençà d’ara mateix cap companyia pot fer les connexions entre l’aeroport de París-Orly i els de Bordeu, Nantes i Lió que representen el 4 % dels viatges que surten de París-Orly i que transporten 1,1 milions de passatgers l’any.
Les autoritats franceses han detallat a la Comissió Europea que “una millora futura dels serveis ferroviaris, amb freqüències suficients i horaris satisfactoris podrà permetre la prohibició de més enllaços aeris”, o fins i tot hi ha la possibilitat d’unes mesures més restrictives quan es revisi la legislació d’ací a tres anys.
La mesura pretén reduir les emissions de carboni i forma part del pla francès. per a reduir les seves emissions de carboni a nivells de 1990 abans que acabi la dècada.
Aquesta era una de les mesures estrella de la llei sobre canvi climàtic, aprovada el 22 d’agost de 2021, però que d’ençà de llavors la qüestió era analitzada per les institucions europees arran de la impugnació que havien fet la Unió d’Aeroports Francesos i la branca europea del Consell Internacional d’Aeroports. I ara n’ha rebut l’autorització.
Greenpeace destaca que un terç dels vols més concorreguts de la Unió Europea tenen una alternativa en menys de sis hores, i que prohibir-los estalviaria 3,5 milions de tones de CO2.