x Manel Riu | Crític
El Comitè Assessor d’Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, l’òrgan d’experts creat per Jaume Collboni amb l’objectiu de fixar una posició per a l’ampliació de l’aeroport del Prat, ja té el seu veredicte: calen “solucions a mig i llarg termini que permetin allargar la pista curta”.
«La declaració d’Emergència Climàtica de la ciutat exigia reduir l’impacte climàtic de l’aeroport».
El text repassa molts aspectes rellevants per abordar l’ampliació, com ara la importància de rebre vols de llarg radi, els pros i contres de cada mètode d’ampliació o el debat sobre la gestió de l’aeroport. Ara bé: en cap punt del document s’aborda l’impacte climàtic creixent de l’aviació, ni es proposa cap possible mesura per contrarestar-ho.
De fet, no hi ha cap menció de cap mena a la situació d’emergència climàtica, malgrat estar oficialment declarada també per l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta declaració, aprovada l’any 2020, era explícita sobre el paper del sector aeronàutic vinculat a l’aeroport en l’emergència climàtica a Barcelona. El document situava la suma de vols nacionals, continentals i intercontinentals de l’Aeroport com el principal emissor de Gasos amb Efecte d’Hivernacle de Barcelona: suposaven 7,6 milions de tones de CO2eq , més del doble de les emissions que es donaven a l’interior de la ciutat.

La declaració d’emergència climàtica de la ciutat es marcava l’objectiu de “reduir l’impacte del port i l’aeroport en els efectes del canvi climàtic”. També proposava mesures concretes com l’eliminació de vols curts amb alternativa ferroviària o l’eliminació de les exempcions fiscals al combustible que utilitzen els avions.
El Comitè Assessor d’Infraestructures va ser creat l’any 2023, just després que Collboni accedís a l’alcaldia, amb l’objectiu de “dotar de veu pròpia a l’Ajuntament de Barcelona en matèria d’infraestructures”, amb la prioritat de definir l’ampliació de l’aeroport. El president és l’exconseller Santi Vila, i el món empresarial hi està fortament representat: hi participen el president d’AGBAR, Ángel Simón, i el del RACC, Josep Mateu. Aquest document, presentat ahir en roda de premsa, és el primer resultat dels seus treballs.
No caldria cap obra per rebre més vols de llarg radi
En la seva introducció, el text reconeix que es podria ampliar el nombre d’operacions sense fer cap ampliació de la infraestructura. Per assolir-ho, només caldria permetre que més avions s’enlairessin per la pista llarga. Enlairar per aquesta via no té cap dificultat tècnica: ja hi ha 1% de les sortides que es fan així.
«Afegint un 0,7% dels vols a la pista llarga es podria cobrir la necessitat dels nous trajectes intercontinentals».
Per descartar-ho com a solució, el text fa memòria i recorda que els enlairaments de la pista llarga han creat en el passat “una petjada de soroll en algunes zones residencials”. Es conclou que podria desencadenar un conflicte veïnal per l’impacte acústic.
El grup d’experts fixa en un màxim de 50 vols de llarg radi a la setmana el potencial de creixement en els pròxims 15 anys. L’any 2024, el mateix aeroport va gestionar 6.692 vols cada setmana. Per tant, seguint les xifres plantejades pels experts i suposant que s’aconseguissin totes les rutes de llarg radi que es busquen, només afegint un 0,7% dels vols de l’aeroport a la pista llarga ja es podria cobrir aquest augment sense cap ampliació.
L’ampliació permetrà rebre set nous vols diaris llarg radi… i 288 d’altres tipus
Segons el mateix document, amb l’ampliació de la pista la infraestructura guanyaria slots per a rebre molts més avions que els que s’esperen de llarga durada. Amb el canvi, es permet arribar a 90 operacions per hora, en contrast amb les 78 operacions per hora actuals. Per tant, l’aeroport podria arribar a gestionar un màxim de 2.016 vols més cada setmana.
Com que l’augment esperat de vols de llarg radi és només de 50 trajectes a la setmana -set al dia-, l’ampliació proposada de la pista també deixaria espai per ampliar significativament el trànsit aeri d’altres tipus. Es crearia l’espai per augmentar el trànsit a la infraestructura en 288 nous vols d’altres tipus cada dia.
En la seva aposta per ampliar la pista curta, afegeixen un apunt sobre els espais naturals que poden veure’s perjudicats de la Ricarda i El Remolar: volen que “preferentment” l’ampliació es faci sense tocar aquests espais. En tot cas, el punt en què mostren un posicionament més ferm és en constatar “la necessitat d’ampliació de la capacitat de l’aeroport principalment per a vols de llarg radi”. El dictamen d’aquesta comissió no és legalment vinculant, però és un pas clau per a fixar la posició de l’Ajuntament de Barcelona.
-
- Article publicat originalment a Crític i redactat per Manel Riu
___________________________________________________________________
Informacions relacionades:
Salvador Illa i la patronal insisteixen a intercedir a favor de l’ampliació de l’aeroport