Contacte
Dijous, març 23, 2023
No Result
Veure tots els resultats
A l'aguait
  • Actualitat
    • Política
    • Llibertats i drets civils
    • Cultura i societat
    • Drets socials
    • Economia i laboral
    • Medi ambient
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
    • Tal dia com avui
    • Ruta historica anarquisme al Prat
  • Opinió
  • Mèdia
    • La vinyeta
    • Agitprop Pratenc
    • Video
  • Actualitat
    • Política
    • Llibertats i drets civils
    • Cultura i societat
    • Drets socials
    • Economia i laboral
    • Medi ambient
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
    • Tal dia com avui
    • Ruta historica anarquisme al Prat
  • Opinió
  • Mèdia
    • La vinyeta
    • Agitprop Pratenc
    • Video
No Result
Veure tots els resultats
A l'aguait
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

L’Institut Illa dels Banyols construeix una reproducció del popular “Mosca” de l’aviació republicana de la guerra civil

per elpratllibertari.cat
29/07/2019
en Actualitat, Cultura i societat, La memòria de la gent del fang
0
0
SHARES
2
VIEWS
FacebookTwitterWhatsApp

«Durant 6 anys, alumnes del centre, dirigits pel professor Joan Prieto, han construït la reproducció d’un Polikarpov I-16 que serà donada a l’Associació d’Aviadors de la República (ADAR) per la seva exposició al Centre d’Estudis de la Batalla de l’Ebre de Gandesa».

 

El centre ha cedit en donació a l’Associació d’Aviadors de la República (ADAR) una reproducció d’un caza “Mosca” que durant els últims deu anys han construït els alumnes del Cicle de Grau Superior de Manteniment Aeromecànic del centre.

La maqueta s’ha instal•lat recentment al Centre d’Estudis de la Batalla de l’Ebre de Gandesa, on ha quedat exposada de forma permanent al públic.

Els “Mosca” és el nom amb què es coneixien popularment els avions soviètics Polikàrpov I-16, que van ser utilitzats pel bàndol republicà a la guerra civil.

Fa deu anys, Joan Prieto, professor del mòdul de Materials del cicle de Manteniment Aeromecànic de l’Institut Illa dels Banyols, va decidir, com a pràctiques finals de l’assignatura, construir una maqueta d’aquest popular avió, perquè els alumnes apliquessin d’aquesta manera els coneixements adquirits durant el curs.

La maqueta de l’avió s’ha anat construint al llarg de deu cursos escolars, per la qual cosa, en la seva creació, hi han participat uns 400 alumnes en total. La peça s’ha elaborat amb diversos materials, com ara fusta, alumini, ferro i teixits, i pel que fa a les seves dimensions, fa la meitat de les que tenia un avió “Mosca” real.

Un cop finalitzada, l’Institut l’ha cedit gratuïtament a l’Agrupació Catalana-Nord-Balear de l’Associació d’Aviadors de la República. Arran d’aquesta cessió, la maqueta ha estat traslladada al Centre d’Estudis de la Batalla de l’Ebre de Gandesa, on ha quedat exposada. La seva exposició al museu de Gandesa, assenyala el centre, “servirà per enriquir encara més aquest espai i esdevindrà un vincle entre la memòria dels aviadors de la República i els alumnes de mecànica de l’INS Illa dels Banyols”. Joan Prieto, professor que ha impulsat el projecte, assegura que “és un orgull” poder veure culminada l’obra i que s’exposi en un museu.

Un mite de l’aviació republicana

El Polikarpov I-16, “Mosca”, esta considerat com el millor caça de l’Exèrcit Popular de la Republicà i va constituir al costat del l’I-15 “Xato”, i els bombarders “Natacha” i “Katiuska“la columna vertebral de l’aviació republicana en dura pugna amb els avions feixistes italians i alemanys que integraven l’exèrcit de l’aire dels militars revoltats.

Existeixen diverses teories sobre els seus sobrenoms, “Mosca” per als republicans i “Rata” per als feixistes.

El de “Mosca” es deu al fet que en les caixes que els transportaven des de l’URSS podia llegir-se “Moscou” escrit en caràcters ciríl·lics el que, pronunciat en espanyol, s’assemblava bastant a “mosca”.

L’apel·latiu de “Rata” es devia a la seva estratègia en la defensa de Madrid.

Els I-16 acostumaven a atacar als bombarders des de baix, provocant que els pilots franquistes diguessin que “sortien com a rates de les clavagueres”.

El “Mosca”, dissenyat en 1933, va ser el primer avió de caça monoplà i amb tren d’aterratge retràctil, avançant-se al seu temps. Tenia una velocitat punta de 450 quilòmetres hora, una marca notable per a la seva època, encara que a canvi calia replegar el tren d’aterratge a mà mitjançant 45 voltes d’un dur rodet col·locat al costat del seient del pilot.

Malgrat el seu aspecte tosc i “grassonet” per culpa del gegantesc motor que muntava en el morro, era un avió molt àgil i maniobrer, encara que el pes del seu morro el feia propens a partir accidents en els enlairaments i aterratges a mans de pilots novells, la qual cosa va provocar no poques baixes entre els pilots de la República.

No obstant això, i fins a l’arribada dels moderns avions alemanys, com El Messerschmitt Bf 109 i la llegendària “Legió Còndor“, l’I-16 va dominar els cels de l’estat espanyol i va tenir un paper crucial en la defensa de Madrid durant els primers mesos de la Guerra Civil.

Tags: Memòria -Guerra Civil-
elpratllibertari.cat

elpratllibertari.cat

Següent publicació

DEPANA exigeix una nova avaluació d'impacte ambiental de l'aeroport del Prat abans d'ampliar-lo

  • Contacte
  • Qui Som?
  • Política de Cookies

No Result
Veure tots els resultats
  • Actualitat
    • Política
    • Llibertats i drets civils
    • Cultura i societat
    • Drets socials
    • Economia i laboral
    • Medi ambient
  • Agenda
  • La memòria de la gent del fang
    • Tal dia com avui
    • Ruta historica anarquisme al Prat
  • Opinió
  • Mèdia
    • La vinyeta
    • Agitprop Pratenc
    • Video

Aquest lloc web utilitza 'cookies' que emmagatzemen i recuperen informació quan navegues. Aquestes galetes són tècniques per reconèixer-te com a usuari i d'anàlisis per obtenir informació anònima sobre hàbits de navegació per estadístiques per millorar. Visita la politica de Cookies.