Els carrers de Barcelona van esdevenir ahir un clam amb un missatge clar adreçat al Govern: no volen l‘ampliació de l’aeroport del Prat, el macrocomplex de joc i oci nocturn del Hard Rock –, concebut l’any 2012 com una alternativa al fallit Eurovegas i encallat durant tots aquest anys– ni la construcció de la carretera B-40 o Quart Cinturó.
La mobilització, que va aplegar milers de persones, va estar impulsada per les plataformes contràries als tres projectes previstos per a l’actual legislatura del govern català, després de l’aprovació dels pressupostos el passat 2 de febrer.
El motiu, diuen, és perquè estan orientats a augmentar els beneficis dels rics a costa de la precarietat de la població i allunyen Catalunya del camí per enfrontar-se al canvi climàtic. A la protesta s’han unit més de 90 col·lectius i entitats ecologistes i socials d’arreu del Principat. Les persones participants han acusat el president, Pere Aragonès, de voler “trinxar” el futur social, econòmic i mediambiental del país a canvi d’aprovar els pressupostos.
El document, pactat amb el PSC, parla d’una “modernització” i ampliació de l’aeroport d’El Prat perquè guanyi capacitat, i es converteixi en “hub internacional” i en paral·lel teòricament a una major protecció del Delta del Llobregat. Però tot això sense especificar com. Per part seva, la patronal Foment del Treball té una comissió tècnica amb nou possibles projectes d’ampliació sobre la taula i que es presentaran passades les eleccions municipals. Fins avui només ha transcendit un pla per a aixecar una quarta pista sobre la mar, concretament sobre una Zona marina d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) aprovada per l’administració estatal l’any 2015 a requeriment de la Comissió Europea, rebutjat per tots els partits. L’any 2021 ja es va descartar el projecte de la tercera pista que es volia allargar sobre l’estany de la Ricarda, ubicat als espais naturals del Delta del Llobregat, i que va xocar frontalment amb l’oposició ecologista i veïnal local, que es va concretar en una massiva manifestació entre el Prat de Llobregat i Barcelona.
Les persones manifestants han defensat “un altre model d’ordenació del territori que respecti la natura i la biodiversitat” i han assegurat que l’objectiu de la protesta d’aquest dissabte era visibilitzar el “moviment unitari” en contra del model econòmic i d’ordenació del territori que està impulsant l’executiu català. El portaveu de la Zeroport, i membre de Ni un pam de terra, Elena Idote ha defensat que “cal una transformació encaminada a la transició ecosocial” i ha defensat la “necessitem posar al centre les necessitats de la gent i dels ecosistemes” i l’aposta per “serveis públics i de qualitat, per a produir i repartir justament allò que necessitem per una vida que valgui la pena viure”·Així mateix la mobilització ha volgut denunciar el que qüalificat de “conivència entre les èlits econòmiques i els partits polítics” i els “megaprojectes que trinxen el territori i incrementen l’ús de carburants fòssils i massifiquen amb el turisme”, assenyalant igualment a la patronal Foment del Treball, per les seves continues “ingerències en les polítiques públiques”.

Informació relacionada:
Irrompen al Parlament en ple debat pressupostari fent una crida a manifestar-se el proper 4 de març
Irrompen al Parlament en ple debat pressupostari fent una crida a manifestar-se el proper 4 de març
L’estat francès prohibeix els vols interiors curts que tenen alternativa amb tren