«Els sindicats segueixen endavant amb el seu calendari de mobilitzacions, que aquesta setmana els va portar a tallar la Ronda Litoral de Barcelona. La plantilla exigeix a Nissan que compleixi els compromisos adquirits i que aposti per la planta de la Zona Franca».
«La companyia acaba de comunicar al comitè que preveu parar una línia de muntatge durant set dies al març per a reduir encara més les previsions de producció».
La plantilla de Nissan i de les empreses auxiliars dependents d’aquesta multinacional aquest dimarts han fet un pas més en la seva reivindicació de més càrrega de treball per a les plantes Zona Franca i Moncada. Aquest cop ha estat una mobilització que ha afectat una de les artèries clau en les comunicacions de Barcelona: la ronda Litoral. També a Montcada i Reixac s’ha fet una marxa que ha passat per la ciutat. Igual ha passat Sant Andreu, a Barcelona. Els treballadors van canviar la concentració prevista en el Mobile World Congress, ara suspès per aquest tall a la Ronda Litoral en els dos sentits de la marxa.
A la manifestació central hi han participat almenys 1.500 treballadors, als quals caldria sumar els de Montcada i Sant Andreu, a Barcelona. Els comitès de les diferents empreses que formen part del conglomerat sempre han deixat clara la seva posició reivindicar un futur industrial per al grup, davant la reducció de la càrrega de treball, o l’amenaça fins i tot de deslocalització -tal com ha passat ja amb altres empreses del grup Renault-. En aquest sentit, tot i les bones paraules de les administracions públiques catalana i espanyola, han decidit fer un pas més enllà i socialitzar el seu malestar amb el tall de vies de comunicació de gran importància i de trànsit de mercaderies.
“Prou mentides”
La protesta ha tingut diversos protagonistes, a més dels treballadors de Nissan de la Zona Franca. A la mobilització també han participat les persones que treballen a la planta del Prat de Llobregat i a Nissan Distribution Service (NDS). També, s’han vist treballadors de les empreses auxiliars com Acciona o Marelli. Fins i tot han participat en l’acció els treballadors de les companyies que fan el transport dels treballadors a les factories. I, de manera solidària també ho han fet operaris de Seat i de diverses empreses de la Zona Franca.
Paral·lelament, els comitès d’empresa també han convocat manifestacions a la fàbrica de Montcada i Reixac i a la planta de Sant Andreu de la Barca, on es fan els bastidors d’alguns models de vehicles. En el cas de Montcada, a la marxa, que ha transcorregut pel nucli urbà de la població, hi han participat molts veïns de la localitat, que han acompanyat els treballadors cap a la carretera C-17.
Per la seva part la consellera d’Empresa de la Generalitat, Àngels Chacón, ha advertit que la decisió de Nissan no depèn de les ajudes púbiques que pugui rebre, sinó que hi ha més factors que influiran en el desenllaç.
La multinacional nipona ha rebut 179 milions d’ajudes públiques des de 2009, segons el comitè. A les que hauria d’afegir les ajudes públiques rebudes recentment, per a la seva nova planta de pintura.
.