«Els sindicats aconsegueixen per segona vegada que se suspengui una part del concurs que trossejava les concessions de hosteleria a l’Aeroport del Prat, tal i com pretenia AENA. El consorci públic-privat confia que el Tribunal de Recursos li doni la raó».
x Expansión
El contracte de restauració d’Aena a l’aeroport del Prat sembla haver entrat en un bucle. El Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (Tacrc) ha suspès per segona vegada el procediment de contractació de l’empresa pública. Els motius adduïts ara són similars als quals van portar a la mateixa Aena a haver de licitar per segona vegada el contracte, per la qual cosa els sindicats van afirmar ahir què el concurs haurà de començar de zero. Aena confia que la Justícia li acabi donant la raó.
El contracte és el més important dels quals té ara sobre la taula Aena. En concret, es preveuen uns ingressos mínims de 284 milions d’euros durant els nou anys de la seva durada. La cotitzada calcula que aquesta activitat va generar en l’últim any una facturació de 100 milions d’euros per a les empreses que van guanyar l’últim concurs, i la xifra va créixer un 15% només l’últim exercici.
Pel Prat van passar 44 milions de persones l’any passat i, en el primer semestre de 2017, el creixement s’ha situat en el 8,4%.
El passat 1 de juny, Aena va licitar per segona vegada la restauració a la capital catalana, que consta de 23 contractes per 50 establiments d’hostaleria en total. La mesura del Tribunal, presa el 6 de juliol, afecta 18 establiments (el gruix del contracte). Aena va publicar els mateixos plecs que en l’ocasió anterior, però amb l’excepció que també ho va fer en el Diari Oficial de la Unió Europea (Doue) perquè, almenys un dels contractes, superava els 5,2 milions de valor. Això va posar en peus de guerra els treballadors, que van tornar a convocar vagues i van recórrer, una altra vegada, al Tacrc.
Resolució.
Tant ara com l’última vegada, el recurs a la Justícia procedeix del comitè d’empresa de Pansfood, de EatOut, amb ensenyes com a Devesa Santamaría, Mussol, Jamaica i Pans & Company. EatOut es va fer amb el 70% de la restauració del Prat en l’últim concurs després de guanyar diversos contractes. Entre ells, un que incloïa un lot de 22 restaurants. Els sindicats, que titllen de “espúria i torticera” l’actitud d’Aena, critiquen que la companyia hagi fragmentat aquest megacontracte en sis contractes amb 21 establiments en total. Segons l’escrit d’interposició, els treballadors alerten que no existeix l’obligació de subrogar-se als empleats amb les condicions que tenen actualment i a més dubta que la convocatòria en el Doue sigui “eficaç” per fer-ho amb temps insuficient.
El director de serveis comercials d’Aena, José Manuel Fernández Bosch, va negar tots dos arguments i es va mostrar confiat que el tribunal els doni la raó en última instància. “El 90% de les exigències dels sindicats són les mateixes que ja estaven jutjades, i el tribunal ja va reconèixer al maig que els lots es poden desfer i que no val amb que una empresa o uns treballadors tinguin uns interessos particulars”, va afirmar.
S’espera que, en pocs dies, el Tacrc adopti una decisió definitiva. Mentre, el grup presidit per José Manuel Vargas manté la seva intenció de renovar la restauració i que les noves companyies desembarquin al Prat el proper 1 de gener, segons el calendari original.
Aena va baixar ahir un 0,06% en Borsa, fins a 168,7 euros, i té una capitalització de 25.305 milions d’euros. És un dels valors més alcistes de l’Ibex (+ 33% des de gener).