«La Plataforma ZerØport, demana responsabilitat al consistori de Barcelona per a la paralització immediata dels projectes d’ampliació de l’aeroport. Reclamen un pla de reducció de l’activitat per assolir els compromisos amb el clima l’any 2030 i revertir els impactes negatius del turisme massiu».
Un dia després que la justícia britànica hagi paralitzat l’ampliació de l’aeroport de Heathrow per l’impacte climàtic, el Ple de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar una proposta perquè el consistori de la ciutat comtal lideri l’ampliació de l’Aeroport del Prat. La proposta que ha estat presentada per Junts per Catalunya i ha obtingut els vots a favor de Barcelona en Comú, el PSC, ERC, JxCat i BCN Canvi, en contra PP i l’abstenció de Cs; demana que «l’Ajuntament de Barcelona lideri la creació d’un sistema aeroportuari basat en la connectivitat dels aeroports de Barcelona, Girona i Reus i que qualsevol projecte d’ampliació sigui respectuosa amb el medi natural i la biodiversitat del Delta del Llobregat».
Per les entitats que formem part de la Plataforma ZerØport, aquesta proposta es posiciona clarament a favor dels plans de creixement d’AENA i va contra direcció a la Declaració d’Emergència Climàtica que l’Ajuntament de Barcelona va aprovar on es compromet a treballar per a reduir les emissions de l’aeroport. Consideren que no només obvia els milions de tones de CO2 que genera l’actual activitat de l’aeroport, amb 52,6 milions de passatgers que anualment arriben a la ciutat; també ignora els impactes negatius del turisme massiu i els 20 anys d’incompliments en els compromisos envers la protecció dels espais naturals del Delta. La Plataforma considera una mera operació de rentat verd que es parli d’una «ampliació repectuosa amb el medi natural i la biodiversitat del Delta» amb aquest historial.
Denuncien que amb aquesta proposta el consistori es posa al costat dels interessos dels capitals internacionals que operen tant les decisions d’AENA com de la indústria turística per expandir l’actual model econòmic injust i insostenible. I afirmem que aquest és el creixement econòmic que persegueixen, generar enormes i ràpids beneficis per les elits econòmiques a costa dels drets de la ciutadania, la generació de desigualtats, el saqueig de fons públics i accelerar l’escalfament global amb impactes que seran catastròfics i irreversibles.
Per tot això des de la Plataforma ZerØport insten al consistori barceloní a què rectifiqui i lideri un canvi dràstic en els plans expansionistes d’AENA per revertir aquests impactes, fer front a l’emergència climàtica seguint l’exemple de Londres amb el seu alcalde al capdavant i avançar-se a l’esclat de la bombolla turística en un escenari més que proper de crisi energètica.
La Plataforma anuncia igualment noves mobilitzacions i reunions amb els grups municipals per tractar aquesta situació de forma urgent.
Amb anterioritat a l’aprovació de la proposta per liderar l’ampliació de l’aeroport, el primer tinent d’alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni (PSC), ja va mostrar-se partidari d’ampliar la capacitat del Prat sempre que es faci seguint “criteris ecològics”. El número 2 de l’executiu municipal aposta per pactar amb les diverses administracions implicades un increment de la capacitat de l’aeroport. El primer tinent d’alcaldia va declarar que “el decreixement de l’economia com a mesura de sostenibilitat és un debat passat”.