«Davant l’anunci oficial de les noves tarifes de l’ATM per a l’any 2015, STOP PUJADES considera que la congelació i la rebaixa tarifària ha estat forçada per les mobilitzacions dels usuaris i usuàries».
L’Autoritat del Transport Metropolità ha confirmat la rebaixa en un 3,4% en el preu de la T-10 i la congelació de l’import dels principals títols de transport de cara al 2015. Per tant, la T-10 d’una zona passarà de costar 10,30 euros a tenir un preu de 9,95 euros. El conseller de Territori, Santi Vila, ha justificat la rebaixa del preu de la T-10 per la voluntat de generar ‘petits estímuls’ per a fomentar el transport públic.
Hi ha més títols que s’abaratiran de cara al 2015: la T-70/90 FM/FN general passarà a costar 55,70 euros; la T-70/90 FM/FN especial tindrà un preu de 34,80 euros; i la T-Trimestre bonificada tindrà un cost de 29,85 euros. En tots els casos, la rebaixa de preu és del 3,4%. Amb tot, la revisió tarifària que s’ha aprovat pel 2015 representa una reducció del 2,4% en els preus mitjans ponderats del sistema de transport. Igualment, es congelaran els preus dels títols propis de Rodalies i Regionals.
Mobilitzacions també al Prat
El 5 de febrer d’aquest any el Prat s’afegir també a l’onada de mobilitzacions que estaven succeint arreu de l’àrea metropolitana de Barcelona i que havien començat el mes anterior convocades per la plataforma STOP PUJADES. Durant tres mesos al nostre municipi van tenir lloc una serie de concentracions a l’estació de RENFE consistents amb el repartiment entre els usuaris d’octavetes informatives i l’obertura de les barreres que impedeixen el pas. Relacionat també amb el Prat, es donà tambè el cas que Lluís Tejedor s’absenta del Consell d’administració de l’ATM i no vota contra l’augment de preus dels bitllets.
STOP PUJADES ha emès un comunicat on afirma continuarà reclamant les tarifes del 2013 de tots els títols de totes les zones, com a pas previ a un debat social del transport públic, i entén que aquest anunci és una treva per a l’aplicació de la T-Mobilitat, una operació de privatització i encariment del transport.
Després de l’anunci de congelació i rebaixa de les tarifes del 2015 fet per l’ATM, la plataforma STOP PUJADES vol fer les consideracions següents:
– Tot avenç cap als preus del 2013 (reivindicació inicial d’STOP PUJADES) és una victòria de la gent del carrer, fruit de les mobilitzacions populars realitzades durant l’any 2014. Les negociacions entre CiU i PSC que han dut a aquest anunci han estat purament circumstancials per tractar-se d’un any electoral: ambdós partits han contribuït als increments tarifaris del transport públic en els seus corresponents governs municipals dels últims anys (1) i s’han situat clarament d’esquenes a la mobilització popular.
– Recordem que aquesta és la primera vegada que s’ha reduït el cost del transport públic en 15 anys, tot i la situació financera crítica que, fins fa ben poc i segons l’ATM, impedia fer-ne cap mena de rebaixa substancial. Tanmateix, lamenten que aquesta rebaixa sigui tan poc significativa (aplicada sobretot a la T-10 de totes les zones), ja que tots els preus continuen sent abusius, especialment pel que fa als títols que no s’han revisat (T-50/30, T-Mes, etc.). En qualsevol cas, considerem el gest de la rebaixa tarifària com una treva per implantar la T-Mobilitat. Aquesta operació consisteix a adjudicar a dit la gestió del transport públic de Catalunya a CaixaBank, que, en paral·lel, lidera el refinançament del deute del transport. El nou paradigma tarifari esdevindrà la privatització d’una bona part del sector (2) i, ara per ara, se’n
desconeixen les tarifes i la zonificació.
– STOP PUJADES seguirà treballant per aconseguir tornar a les tarifes de l’any 2013 en tots els títols de transport, com a pas previ a una negociació social per assolir un transport públic a preus populars. En aquest sentit, anunciem la celebració del 1r Congrés de Defensa del Transport Públic durant el primer semestre del 2015, en què fixarem les bases del transport públic que volem; i, a més, per continuar reclamant el retorn dels preus del 2013 i reivindicar el que hem aconseguit amb la mobilització popular.
Per saber-ne més i contextualitzar les pujades del transport públic i el paper de l’Ajuntament del Prat
› El transport públic en via morta