«La plataforma decideix en una assemblea a l’estació de la Sagrera de Barcelona continuar amb les mobilitzacions fins que no es reverteix l’increment tarifari del 2% aprovat la setmana passada. També pretén que es reverteixi l’actual concessió de la futura T-Mobilitat, gestionada per La Caixa i altres empreses privades».
«De moment no esta previst que les mobilitzacions s’extenguin també a El Prat tal i com si va passar l’any 2014»
«Al titol de transport s’hi suma la pujada dels preus dels serveis bàsics què s’enfilen el 2018 a l’alça amb pujades de fins al 6,2% i el 2,5% ».
Entonant càntics com “aquesta pujada no la pagarem”, “transport públic a preus populars” o, fins i tot, “els metros seran sempre nostres”, més de 150 persones han participat a l’estació de la Sagrera de Barcelona en la primera acció de la plataforma Stop Pujades contra l’encariment de les tarifes del transport públic. La plataforma ha congregat persones de diferents barris de la capital catalana i d’altres ciutats metropolitanes, o de la comarca del Baix Llobregat com l’Hospitalet o Cornellà, i ha protagonitzat deu obertures dels accessos de diverses estacions com a protesta. En l’assemblea final, que ha començat al voltant de les 20h al vestíbul de la Sagrera, entre les estacions de metro i de Rodalies, Stop Pujades ha refermat la seva voluntat de continuar amb les mobilitzacions fins que no es reverteixi l’increment de preus.
La plataforma va agafar força el 2014, quan va encapçalar quatre mesos de protestes contra els encariments del transport públic de l’àrea de Barcelona, amb mobilitzacions què és van extendre fins i tot al Prat de Llobregat, i ara ha decidit “tornar a les estacions”. La decisió d’apujar gairebé totes les tarifes al voltant d’un 2% la va aprovar la setmana passada el consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), on participen l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, d’on l’alcalde Lluis Tejedor és vocal del Consell d’Administració en representació del municipi del Prat. En declaracions als mitjans, Alfons Romero, un dels portaveus de la plataforma, ha considerat que es va decidir amb “traïdoria”, ja que es va aprovar durant les festes nadalenques, sense marge per a l’oposició i la mobilització abans que els nous preus s’implementessin.
Per a la Plataforma Stop Pujades Transport “és inacceptable que, un cop més, siguem les usuàries les que paguem, d’una banda, la manca de finançament públic –especialment per part de l’Estat espanyol– i, de l’altra, el deute acumulat fruit de la mala gestió, l’excés de directius amb salaris astronòmics i la pràctica de la majoria de partits de convertir TMB en un cementiri polític d’elefants“, expliquen en el seu manifest. A més, a l’acció d’ahir també es va criticar la decisió de fer públic l’increment dels preus un 28 de desembre, en unes dates marcades per les vacances de Nadal.
Les activistes en defensa del transport públic exigeixen a les administracions aturar la pujada, a més d’incloure la plataforma en una taula social “que permeti generar unes tarifes d’acord amb el poder adquisitiu de la majoria d’usuàries, en uns moments marcats per l’elevat atur, la precarietat econòmica i laboral i els baixos ingressos, per assegurar que el transport públic és un servei bàsic i no un luxe”. Participar d’aquesta taula també permetria revertir iniciatives com la T-Mobilitat, fortament qüestionada pels actors socials pels vincles amb empreses privades com la Caixa o Indra.
L’assemblea oberta convocada ahir per la Plataforma Stop Pujades va decidir ahir continuar amb les mobilitzacions a partir d’ara, per mirar de revertir les actuacions que denuncien i fan una crida “a tots els barris, pobles, viles i ciutats que organitzin accions prèvies, que seran informades en els pròxims dies”.
Els preus enfilen el 2018 a l’alça
Arriba el canvi d’any i, amb ell, la posada al dia de preus i tarifes. Després d’uns anys marcats sobretot per la moderació en la majoria dels serveis, el 2018 comença amb un predomini de les alces en les factures, cosa que implicarà segur un nou cop a les butxaques dels consumidors. Els salaris no pugen però la inflació, si bé s’ha moderat en la recta final de l’any al conjunt de l’Estat (fins a l’1,2%) se situava en l’1,9% interanual el novembre a Catalunya. L’increment de les pensions aprovat en el darrer Consell de Ministres queda molt per sota (0,25%), amb la qual cosa els pensionistes veuran de nou debilitada la seva capacitat adquisitiva. Per un altre costat el salari mínim interprofessional (SMI) puja un 4%, fins als 735,9 euros mensuals.
Les tarifes de gas natural pujaran a partir de demà un 6,2% de mitjana, butà i carburants inicien també l’any amb pujades. També espanta, i des de fa temps, la factura de la llum. El ministre d’Energia, Álvaro Nadal, aprofitava un viatge a Barcelona en plena campanya electoral per pronosticar que la factura elèctrica es moderaria el 2018. El 2017 la factura de la llum ha sumat un 10,8% (88 euros), segons els càlculs fets per Facua. El que sí ha fet el govern espanyol és mantenir congelats els peatges tant de l’electricitat com del gas (la part regulada de la factura, que suposa al voltant del 40%), una política que ja ha aplicat en els darrers anys. En el cas del gas, l’executiu també ha aprovat reduir el preu del lloguer dels comptadors, i s’estima que això suposarà un estalvi mitjà de 8 euros anuals.
Renfe congela tarifes per a Rodalies i Telefónica per a la connexió fixa, però pugen els paquets oferts pels teleoperadors.