.El 11 de febrer de 1933 va inaugurar-se al soterrani de la placa de Catalunya de Barcelona, una exposició publica per mostrar l’avantprojecte impulsat per l’ajuntament de Barcelona per construir un nou aeroport internacional de Barcelona en terrenys de les poblacions Gavà i Viladecans.
L’exposició va ser inaugurada per l’alcalde de la ciutat Jaume Aiguader i pel mateix Joaquim Ventalló, com a president de la comissió Municipal encarregada d’elaborar l’avantprojecte.
L’historiador Pau Vinyes destaca que probablement. “si no hi hagués hagut els Fets del 6 d’octubre i no hi hagués hagut el cop d’Estat de 1936, segurament els avions no estarien aterrant al Prat, sinó que ho estarien fent a Viladecans”.
L’Ajuntament de Barcelona va esmerçar-se en els primers anys de la II República a cercar un terreny en les immediacions de la ciutat per construir un gran aeroport internacional, just quan l’aviació comercial començava a donar els seus primers passos en ferm. I la tria del consistori barceloní d’aleshores no era pas el nostre municipi, sinó que l’aposta era per la veïna Viladecans.
“L’Ajuntament de Barcelona es va decantar per Viladecans perquè la terra era més sorrenca que al Delta del Llobregat, que era un fangar. Al Prat s’havien de dessecar alguns aiguamolls i Viladecans era una opció més econòmica”, explica Vinyes. Tot plegat ho desgrana a La ciutat republicana s’enlaira (editorial Llop Roig).
Als anys 30, El Prat disposava de tres petits aeròdroms i l’Ajuntament de la població maldava perquè Barcelona elegís algun d’ells per ampliar-lo o perquè aprofités solars adjacents. En canvi, els tècnics de la comissió barcelonina ho van desestimar. Els hi resultaven terrenys massa fangosos, sovint atapeïts de tolls d’aigua, replets d’aiguamolls i de cultius d’arròs, propis de la desembocadura del Llobregat. Eren difícils de desaiguar i la despesa per drenar-los, desorbitada.
Sobre l’aeròdrom Canudas advertien que el camp d’aterratge s’inundava quan plovia molt, cosa que no el feien apte. A sobre, jutjaven les dimensions massa reduïdes per concebre una instal·lació àmplia i intuïen massa alt el cost d’expropiar les finques dels voltants. Avui en dia, però, aquell antic aeròdrom que duia el nom d’un pioner de l’aviació catalana s’ha convertit en l’actual aeroport de Barcelona-El Prat.
Tot semblava dat i beneït per a Viladecans, però els Fets del 6 d’octubre el van paralitzar i, després, la guerra el va va acabar d’aturar”, assenyala Vinyes.
Amb la victorià del feixisme, les noves autoritats franquistes van ignorar els estudis i els plànols que va elaborar aquella comissió municipal auspiciada pel consistori república de Barcelona.
___________________________________________________________________
Per saber-ne més:
Tal dia com avui de 1932 va aterrar a l’aeròdrom d’El Prat el Graf Zeppelin.