El passat 28 de març diversos representants municipals del Baix Llobregat van fer públic que era inacceptable el deteriorament del servei públic d’autobús que experimentem al sud de la comarca des de finals de 2021. El mateix dia l’Autoritat Metropolitana de Barcelona (AMB) anunciava, després d’una reunió extraordinària, la compra de nous busos a TMB gràcies als fons Next Generation i l’endemà l’empresa Avanza confirmava la renovació del 75% de la seva flota gràcies a aquesta compra de l’AMB.
TMB dotarà d’aquesta manera de busos nous a les empreses que han obtingut la concessió per oferir servei de transport del sud del Baix Llobregat i es durà a terme una renovació molt important de la flota del Bus Metropolità que connecta el sud del Baix Llobregat entre si i amb la ciutat de Barcelona.
Tots aquests fets han esdevingut després d’un any marcat per les queixes d’usuaris pel precari servei públic que ofereixen les gestores privades i per protestes laborals dels treballadors, que deixen més d‘una trentena de convocatòries de vaga i la irrupció en diversos actes de campanya per les municipals.
L’AMB ha incorporat entre febrer i març 66 nous autobusos sostenibles a la xarxa de Bus Metropolità, principalment al Baix Llobregat sud. L’estiu de 2022 Avanza Baix ja va incorporar 26 vehicles de segona ma procedents de TMB. A aquests vehicles híbrids i elèctrics que ja es poden veure circulant per les ciutats metropolitanes, se sumaran uns altres 199 nous durant els propers mesos, i així fins a arribar als 265 nous vehicles aquest any 2023, segons han informat.
Antoni Poveda, alcalde de Sant Joan Despí i vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, ho anunciava així a les xarxes socials: “Són vehicles més nets i sostenibles que milloraran el servei a la ciutadania i que permetran deixar enrere les incidències generades pels busos més antics“.
A banda, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB apunta que aquesta renovació “significa una inversió de més de 110 milions d’euros“.
Després d’aquesta renovació, la flota de l’AMB passarà a ser de un 55% busos híbrids dièsel-elèctric, un 2 % híbrids endollables i un 10 % elèctrics. Un 67 % del total.
“2 milions extra” de l’AMB a Avanza per “sobrecostos” imprevistos
AMB també atendrà la sol·licitud d’Avanza derivada segons l’empresa d’un “augment desmesurat de costos i matèries primeres com el carburants”.
L’empresa va sol·licitar aquesta compensació extraordinària que AMB ha atorgat amb unes certes modificacions a la proposta inicial. En total, AMB ha estimat que s’ha produït un sobrecost de 2.582.069,04 €, “sense perjudici de la seva necessària justificació per part de l’empresa operadora”. D’aquests, la quantitat de 511.762,80 € haurà de ser assumit per la UTE AVANZA BAIX, és a dir, l’empresa que té la concessió, mentre que la resta l’assumirà l’administració pública.
“La quantitat aprovada fa cobertura parcial només dels sobrecostos vinculats a l’increment desproporcionat i imprevisible de preus de gasoil i energia” ha explicat l’empresa en declaracions a Vilapress.
________________________________________________________
Informació relacionada:
https://alaguait.cat/la-vaga-de-busos-davanza-al-sud-del-baix-llobregat-entra-al-seu-cinque-mes-de-conflicte/
Centenars de persones es manifesten per exigir la millora del servei d’autobús al Baix Llobregat Sud