Quan es compleix un any de l’advertiment de la Comissió Europea a l’Estat espanyol per la desprotecció dels espais naturals del delta del Llobregat, Lliga per la Defensa del Patrimoni Natural (Depana) i l’ajuntamentd el Prat adverteix de la manca d’actuacions del govern espanyol i la Generalitat.
La Comissió Europea va llançar el 19 de febrer de 2021 aquesta advertència a l’Estat espanyol, en el marc de l’expedient obert contra l’Estat Espanyol per no protegir els ecosistemes del delta del Llobregat, constatava que les mesures de compensació del Pla Delta havien resultat insuficients i li exigia la posada en marxa de mesures addicionals.
En l’origen de la reprimenda està la mencionada DEPANA , qui el 2012 va enviar la queixa a Europa després que l’administració incomplís les compensacions a canvi de desenvolupar obres faraòniques com el desviament del Llobregat o l’ampliació del port i l’aeroport.
L’associació ecologista lamenta que un any després de l’avís “no s’ha fet res per avançar en el compliment dels objectius assenyalats” per Brussel·les “en un dels territoris sotmesos a una major pressió humana a Catalunya com és el delta del Llobregat” i denuncia l’actuació del govern espanyol per no respectar les mesures de compensació de la declaració d’impacte ambiental signades en el marc del Pla Delta; que ja d’entrada, afegeix, “eren molt insuficients“.
Des de la Generalitat, exposa Depana, no han fet res per aprovar l’obligat Pla Especial ni per ampliar els espais Xarxa Natura 2000, ni ha respost favorablement a la inclusió del Delta al conveni de Ramsar sobre Zones Humides d’Importància Internacional, subscrit per l’estat espanyol l’any 1982.
L’Ajuntament del Prat lamenta també la manca de resposta
Per la seva part l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha lamentat el fet que “transcorregut un any no tenim cap proposta de la Generalitat del Pla especial de protecció del delta i no sabem quines són les mesures que s’haurien d’aplicar per corregir el que reclama la Comissió Europea”. I emplaça a la Generalitat i a l’Estat “a fer els deures“.
L’ajuntament del Prat emplaça a Estat i Generalitat a emprendre mesures concretes per millorar la qualitat de l’aigua, una auditoria ambiental i garantir corredors biològics, entre altres mesures.
Des de l’administració local, però, ometen qualsevol menció a la prevista ampliació de les Zones d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA). No sembla pas un oblit casual. Les futures zones ZEPA en coherència amb el contingut del toc d’alerta de la Comissió Europea, haurien d’incloure la llera del riu Llobregat i els terrenys previstos actualment per encabir-hi la connexió ferroviària cap al port. Aquest pla compta amb l’aval de quatre administracions, inclòs l’Ajuntament del Prat de Llobregat, i entra en contradicció amb les demandes de la Comissió Europea que indica que s’ha d’acomplir íntegrament la Declaració ambiental del desviament del Llobregat qüestió que obligaria a la inclusió dins de les zones ZEPA de part del mencionat traçat ferroviari, inclosa una de les quatre estacions previstes.
Brussel·les considera igualment que l’inventari IBA (Important Bird Area) publicat per SEO/BirdLife ha d’esdevenir “la referència per a la designació de les ZEPA conforme a la Directiva sobre ocells”, tal com va assenyalar el Tribunal de Justícia de l’UE, al no haver-se aportat estudis científics que poguessin rebatre aquest inventari. I en aquest sentit, tampoc podem oblidar que les obres que actualment s’estan executant als camps de la Bunyola en el marc del pla urbanístic de l’ARE Prat Sud impulsat per l’Ajuntament tenen una afecció directa sobre l’IBA número 140 del Delta de Llobregat.
____________________________________________________________