Una setantena de persones convocades per la plataforma Zeroport van concentrar-se ahir dijous a la tarda davant de la seu del PSC-PSOE a Barcelona per demanar l’exclusió de la qüestió d’una possible ampliació de l’aeroport d’El Prat de les negacions per a l’aprovació dels pressupostos del govern català.
Zeroport ha lamentat que el PSC “hagi tret l’ampliació de l’aeroport com a moneda de canvi en la negociació dels pressupostos de la Generalitat” i acusa el PSC d’impulsar “l’agenda de la patronal, tot ignorant el context d’emergència climàtica”. Així mateix, consideren que és una proposta pròpia dels negacionistes climàtics i demanen que quedi fora de la negociació política dels pressupostos de la Generalitat. I recorden, segons una enquesta del Centre d’Estudis d’Opinió de la Generalitat de finals de 2021, hi ha una majoria social que s’oposa a l’ampliació de l’aeroport. La qual cosa també es va veure reflectida amb la massiva marxa que va tenir lloc el 19 de setembre del mateix any des d’El Prat i altres poblacions de la comarca fins a Barcelona.
En el mateix sentit, el passat 12 de desembre, més de 270 entitats ens vam pronunciar en el manifest conjunt impulsat per Ecologistes en Acció.
Zeroport acusa el govern de no acatar les directrius europees pel fet de no mantenir una posició ferma contrària a l’ampliació de l’aeroport
Alhora, assenyalen el govern català no acatar les directrius europees pel fet de no mantenir una posició ferma contrària a l’ampliació de l’aeroport. Recordem que la Comissió Europea ha obert un expedient d’infracció a l’Estat Espanyol per descuidar la protecció del delta del Llobregat. I recorden que està en marxa l’ampliació dels espais protegits del Delta. Circumstància a la que cal sumar-hi la condemna recent del Tribunal de Justícia de la Unió Europea a l’Estat Espanyol per la mala qualitat de l’aire de l’àrea metropolitana de Barcelona i de Madrid.
Segons Zeroport Catalunya no té un problema de falta de capacitat de les seves infraestructures aeroportuàries, sinó un problema de falta de polítiques per a un decreixement de l’activitat de l’aviació per a reduir els costos socials, ambientals i energètics associats. I recorden que a Europa ja es comencen a fer polítiques de limitar l’activitat aeroportuària, com vetar vols curts, aturar ampliacions de grans aeroports o taxar el querosè.
Salvador Illa: “Queden punts pendents”
Per la seva banda , el líder del PSC, Salvador Illa, ha demanat “reprendre” la negociació del pressupost a partir de dilluns i ha avisat que encara queden “feina i punts pendents” malgrat l’acceptació d’ERC de la B-40. En una roda de premsa des del Parlament, Illa ha retret a ERC que s’hagi abstingut en el punt de la moció referida a l’ampliació de l’aeroport del Prat, en què els socialistes demanaven acordar durant el primer semestre de l’any “una comissió tècnica per abordar el nou model aeroportuari que necessita Catalunya“.
Les negociacions segueixen a l’aire tot i que és dóna el cas que el passat mes de desembre, el conseller de Territori Juli Fernàndez havia descartat públicament incloure el projecte d’Aena per ampliar l’aeroport en cap possible pacte per aprovar els comptes de la Generalitat .