x Roguer Jiménez | La Directa
Davant la possible recuperació de la proposta inicial d’Aena d’allargar la pista curta de l’Aeroport del Prat, la plataforma Zeroport va denunciar dilluns al matí davant de la seu del Foment del Treball la “nul·la credibilitat” de la patronal catalana en aquest assumpte. Segons el conjunt d’organitzacions, entre les quals destaquen l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic o Ecologistes en Acció, entre d’altres, la comissió de Foment del Treball “inclou empresaris clarament interessats i que serien afavorits en qualsevol ampliació de les infraestructures”. El comunicat que han fet públic assegura que Foment “pretén erigir-se en un actor principal del debat, quan realment la seva visió és parcial i només reflecteix els interessos dels grans capitals per continuar-se enriquint, independentment de les veritables necessitats de la població”.
Des de Zeroport es recomana a la patronal “dedicar-se més a estudiar quins seran els escenaris futurs davant la greu crisi ambiental que ja patim actualment i com es pot reorientar l’economia cap a aquesta nova realitat, en què s’haurà de decréixer en molts sectors econòmics, inclòs el sistema aeroportuari català”. Consideren que el debat ha de girar al voltant de com preservar el Delta del Llobregat, els seus espais naturals i agraris, però també com la indústria aèria i les seves infraestructures han d’adaptar-se als acords i lleis contra el canvi climàtic, així com a les normatives sobre la qualitat de l’aire i la contaminació. “I l’únic camí possible per aconseguir-ho és el decreixement, cosa que ni es planteja en les propostes de Foment”, asseguren amb rotunditat.
Des de Zeroport denuncien que la comissió de Foment del Treball “inclou empresaris clarament interessats i que serien afavorits en qualsevol ampliació de les infraestructures”
La darrera proposta presentada aquesta mateixa setmana per la patronal catalana planteja un nou projecte que consistiria a allargar la pista del mar del Prat uns 840 metres de distància “sense afectar la Ricarda i la resta de llacunes”. D’acord amb els estudis realitzats per l’esmentada comissió denunciada per Zeroport, aquesta iniciativa seria possible gràcies a l’emplaçament d’uns pivots permeables dins de la Ricarda i les altres llacunes “per no afectar en excés els espais naturals”. En cas d’aprovar-se, convertiria l’aeroport de Barcelona en “el més sostenible i ecològic del món”, segons el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre.
Aquesta nova proposta per ampliar l’aeroport del Prat és molt semblant a la que ja fou descartada dos anys enrere pel govern de l’Estat espanyol. Aquells plans van provocar l’oposició de més d’un centenar d’organitzacions socials i ecologistes i una gran manifestació de desenes de milers de persones, el 19 de setembre de 2021. No obstant això, aquest nou intent d’impulsar l’ampliació s’integra dins de les conclusions de la comissió creada per la patronal, que inclou deu propostes d’ampliació més. Entre aquestes destaquen les idees d’allargar la pista 500 metres cap al nord -tal com proposava Aena l’any 2021-, allargar la pista 200 metres cap al nord i 100 cap al sud, -sense arribar a afectar els espais naturals- o aprofitar la pista diagonal i fer-ne una de paral·lela.
També plantegen, entre d’altres, no fer cap actuació i derivar l’activitat cap als aeroports de Girona i Reus, o construir nous aeroports a Igualada i Vilafranca del Penedès. Potser la més polèmica és l’ocurrència de construir una nova pista sobre el mar, que ja s’ha topat amb l’oposició de diferents organitzacions ecologistes, com Depana, que adverteixen que la zona afectada es troba dins d’un espai marítim protegit. En aquest mateix sentit, Zeroport i diverses entitats ecologistes recorden que encara s’ha de concretar l’ampliació de la Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) del Delta del Llobregat. El Govern de la Generalitat va aprovar dur-la a terme l’any 2022, però actualment el procés està aturat després d’una moció de Junts per Catalunya aprovada recentment al Parlament català.
“No volem participar del debat que planteja la patronal per no legitimar-lo, només acceptaríem discutir sobre si cal fer l’ampliació o reduir el nombre de vols per decréixer”, apunta el portaveu de Zeroport Jaume Osete
Segons el portaveu de Zeroport, Jaume Osete, no es tracta de discutir al voltant d’un debat tècnic sobre com s’hauria de fer l’ampliació, “que beneficiarà a curt termini a uns sectors econòmics determinats”, sinó que en realitat caldria iniciar un debat polític sobre si realment és necessari ampliar l’aeroport en el context actual de crisi ambiental, ecològica i energètica. “Des de les organitzacions socials, veïnals i ecologistes pensem que finalment no es produirà l’ampliació”, afegeix Osete, “per l’oposició popular i per les evidències climàtiques que faran veure que es tracta d’una irresponsabilitat”. “No volem participar d’aquest debat tal com ho planteja la patronal per no legitimar-lo, només acceptaríem un debat sobre si cal fer l’ampliació o reduir el nombre de vols per decréixer”, adverteix. Per concloure, alerta que potser hi ha algun moviment per part de la patronal envers possibles alternatives i descarta com a opcions la construcció de nous aeroports o les ampliacions d’altres, com els de Reus o Girona, perquè segons ell es tracta d’ampliar el sistema aeroportuari català.
Les entitats adherides a la plataforma Zeroport consideren que el Delta del Llobregat és un agroecosistema que ja està en el seu punt crític, amb més del 60% del seu sòl urbanitzat. Per tot això, Zeroport exigeix que es deixi de fomentar el debat sobre les infraestructures aeroportuàries del país i les seves ampliacions. Contràriament a això, demana que es defineixin plans de reducció de línies de vols per disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica, assolir la reducció anual d’emissions de CO² per complir amb els objectius climàtics l’any 2030 i que es procedeixi a eliminar de manera urgent els privilegis fiscals i els subsidis de l’activitat aeroportuària.
___________________________________
Per saber-ne més: