«Zerøport publica una Carta oberta on valora positivament la Declaració aprovada pel Ple de l’Ajuntament del Prat de Llobregat contra l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport però insta a rectificar el punt on es dona suport al projecte de convertir Girona en la ¨quarta¨ pista del Prat i abandonar les polítiques desenvolupistes que no obeeixen a l’actual context d’emergència climàtica».
En carta oberta a l’Ajuntament del Prat de Llobregat, Zerøport valora positivament l’aprovació unànime per part del Ple municipal del Prat d’una Declaració contra l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat el passat 4 de març, perquè recull part de les demandes de la plataforma.
A la declaració, tots els grups municipals insten AENA a abandonar les polítiques desenvolupistes que no obeeixen a l’actual context d’emergència climàtica i que tampoc no s’ajusten a les normatives ambientals europees; manifesten la importància de defensar el delicat equilibri territorial al delta del Llobregat; rebutgen la proposta de destruir els espais protegits de la Ricarda, i finalment, consideren necessari minimitzar l’impacte acústic que pateixen les poblacions del Prat, Viladecans, Gavà o Castelldefels. Tot plegat, ho valorem positivament.
Tanmateix, Zerøport es mostra en desacord amb el punt Cinquè de la declaració aprovada, en què es parla de desenvolupar l’aeroport en el sentit d’animar a AENA “a innovar tot desenvolupant models sostenibles i adequats a les necessitats del present de gestió aeroportuària”. Amb aquesta frase i la utilització de la referència al desenvolupament sostenible, s’obre la porta a futures ampliacions, actuacions o accions que, amb l’etiqueta de “sostenible”, segueixin danyant el medi o perjudicant les poblacions veïnes, i entrin en contradicció amb la situació de crisi ecològica i climàtica que estem patint.
Zerøport també es mostra en descord amb el punt en què s’exposa l’acord sobre convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat, concretament el Sisè, que diu: “Urgir a dissenyar un veritable sistema aeroportuari català, que passi per convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat. En aquest sentit, exigim inversions en una millora del ferrocarril, que faciliti la connexió entre el Prat i Girona i entre aquestes infraestructures i Barcelona”. Zerøport considera que defensar la quarta pista entra en directa contradicció amb la resta de punts de la declaració. La quarta pista és una de les actuacions del projecte de creixement d’AENA al Prat, és a dir, d’augment dels vols intercontinentals per arribar als 70 milions de passatgers que l’aeroport tindria capacitat d’acollir amb la nova terminal satèl·lit projectada. Un augment de vols que, a més, serien amb avions de gran envergadura, els quals encara generarien més emissions de gasos contaminants i altres efectes negatius. Una actuació que teòricament també incrementaria els vols de l’aeroport de Girona i els impactes perjudicials derivats.
D’altra banda, Zerøport alerta que aquests projectes expansionistes de l’aeroport del Prat en l’actual escenari de gran recessió econòmica -també del sector de l’aviació- i de declivi dels combustibles fòssils només poden respondre als interessos curt-terministes dels capitals financers internacionals que operen les decisions d’AENA. I denuncia que es destinin 1500 milions d’euros públics per projectes que van en contra de l’interès general i que anticipen el ja conegut «capitalitzar els beneficis i socialitzar les pèrdues».
Per tot això, Zerøport insta el consistori pratenc a:
– Revisar el punt Sisè de la declaració aprovada i rebutjar el projecte de la «quarta» pista del Prat, que contribuiria a agreujar la crisi climàtica, la contaminació atmosfèrica i acústica, els impactes sobre el Delta i els enormes costos socials, econòmics i ambientals de la intensificació de l’actual model de turisme massiu.
– Liderar una estratègia per aconseguir la retirada immediata i sense condicions dels plans d’ampliació de l’activitat i de les infraestructures del port i l’aeroport presents i futurs, així com de les noves infraestructures viàries previstes per absorbir aquests augments d’activitat.
Finalment, Zerøport també sol·licita al consistori una reunió conjunta per tractar aquesta qüestió, quan la situació extraordinària generada per l’epidèmia de la COVID-19 ho permeti.
Zerøport és una plataforma formada per una cinquentena d’entitats ciutadanes i ecologistes, entre altres la Plataforma ‘Ni un pan de terra’, o l’Associació de veïns i veïnes de la Barceloneta del Prat de Llobregat.
Informació relacionada:
La contaminació al Prat cau a la meitat i marca mínim històric
Ni un pam de terra mostra la seva satisfacció per la declaració del ple de l’Ajuntament d’ahir però adverteix del precedent del ‘No al desviament’.
Una campanya contra la socialització de les pèrdues de les aerolínies reclama salvar “la gent, no els avions”
Qualifiquen de negacionista del canvi climàtic la proposta de l’Ajuntament de Barcelona per liderar l’ampliació de l’aeroport
Londres resol el dilema del Prat: Tribunal britànic paralitza l’ampliació de Heathrow per l’impacte mediambiental
Girona i Reus “podrien esdevenir la 4a pista del Prat” i augmentar la capacitat fins a 20 milions de passatgers més
La plataforma Zeroport exigeix la reducció de vols peninsulars des del Prat