x Catalunya Plural
Diumenge 19 de setembre, a les 12 del matí, milers de persones es concentraran al carrer Tarragona de Barcelona, entre les places d’Espanya i Països Catalans, per fer visible el seu rebuig a la intenció d’AENA (beneïda pels governs espanyol i català) d’ampliar l’Aeroport del Prat. Aquest matí s’ha presentat en roda de premsa la mobilització, i els seus promotors han volgut deixar ben clar, en paraules de Maria Garcia, portaveu de la plataforma Zeroport, que “el debat no és La Ricarda sí o no, sinó el model econòmic que volen perpetuar”.
Zeroport és una plataforma social sorgida fa dos anys per oposar-se als plans d’ampliació de les dues grans infraestructures de transport de l’àrea de Barcelona: el port i l’aeroport. El juliol passat va presentar un manifest contra l’ampliació de l’aeroport que van signar més de 300 entitats, i en la presentació d’aquest matí s’ha envoltat d’algunes d’elles: representants del Sindicat de Llogaters, la Xarxa de Justícia Climàtica i Ni un Pam de Terra han explicat les raons per les quals se sumen a la mobilització.
La concentració del dia 19 (que no pot ser manifestació per protocol covid) es dividirà en tres blocs, segons la sensibilitat de cada organització (justícia climàtica, vides dignes i defensa del territori), i tindrà animació de carrer i un escenari central, des d’on intervindran diversos portaveus de les entitats convocants i la filòsofa Marina Garcès. Els detalls es poden consultar a la web ampliacionsno.cat.
Segons aquesta plataforma, la proposta d’ampliació de l’aeroport respon únicament a l’interès especulatiu d’AENA d’incorporar els 1.700 milions d’euros d’inversió a la seva comptabilitat i resoldre així un problema en el seu balanç, que arrossega un elevat deute de 7.300 milions d’euros, la qual cosa estaria provocant una fugida d’inversors. AENA és l’empresa operadora que gestiona pràcticament tots els aeroports espanyols. Va ser fundada com a societat pública al 100%, però l’any 2015 es va privatitzar el 49% del seu capital i les seves accions van començar a cotitzar en el mercat de valors com una de les empreses de l’Ibex 35.
El govern català “desvia l’atenció”
La portaveu de Zeroport, Maria Garcia, s’ha mostrat convençuda que el projecte es podrà aturar abans que arribi a la taula del Consell de Ministres, se suposa que el 30 de setembre. Però en cas contrari la seguiran combatent. Tampoc ha donat cap valor a l’acord intern del Govern català, presentat el cap de setmana passat, segons el qual s’oposaran a qualsevol projecte que impliqui destrossar l’estany de la Ricarda. Segons Garcia, “la mobilització va molt més enllà de salvar la Ricarda, estan tractant de desviar l’atenció per no afrontar el gran debat; és demencial que estiguem dedicant esforços a aturar aquest despropòsit en comptes de pensar com reconvertim aquest model econòmic, no podem perdre més temps”.
Les entitats convocants demanen la paralització total de tots els projectes d’ampliació (no només la tercera pista, sinó també la terminal satèl·lit i les connexions per AVE amb els aeroports de Reus i Girona), les compensacions ambientals que encara estan pendents de l’última ampliació (de la qual fa més de 10 anys), el redimensionament d’AENA (perquè “ja abans de la pandèmia la meitat dels seus aeroports eren deficitaris”) i la protecció dels espais naturals i agraris del Delta del Llobregat.
També han criticat que els partits i administracions que defensen el projecte “es passen el dia parlant de l’Agenda 2030 i de les polítiques contra el canvi climàtic”. “El sector aeroportuari representa el 5-6% de les emissions mundials, l’ampliació suposaria un increment del 30% de les emissions de l’aeroport, tot això va en contra dels compromisos de reducció d’emissions, perquè qualsevol pla de reducció d’emissions passa per una reducció dràstica de l’aviació”, ha explicat Joana Gelabert, de Ni un pam de terra. Aquesta entitat veïnal del Prat de Llobregat no només s’oposa a l’ampliació de l’aeroport, en sintonia amb el seu ajuntament, sinó que també combat dos nous plans urbanístics que estan impulsats pel mateix consistori i que afecten el parc agrari del Baix Llobregat.
Segons Carme Arcarazo, del Sindicat de Llogaters, “el debat no és Ricarda sí o no, sinó el model de mobilitat, ambiental i econòmic, estem en una emergència climàtica i habitacional, i no volem seguir apostant per un model que està en crisi, ja hem vist en anteriors ampliacions que fer venir més turistes a Barcelona suposa l’expulsió dels seus ciutadans”. “Aquest projecte en cap cas millorarà la vida dels catalans, només la dels accionistes d’AENA i l’elit de l’1%”, ha afegit.
Autor font: Catalunya Plural