«El comitè d’empresa recrimina a la direcció de la multinacional que torni a usar l’estratègia de la por per aconseguir els seus objectius i anuncia un calendari de mobilitzacions que afectarà el Saló de l’Automòbil»
x Diari del treball
Al final, la pretensió de la direcció de Nissan de fer un acord voluntari per la sortida de 600 treballadors de les fàbriques de Barcelona i Montcada i Reixach no ha tirat endavant. La direcció de la multinacional ha tirat pel dret i ha presentat un Expedient de Regulació d’Ocupació per a 600 operaris que, en la seva opinió, sobren. En un comunicat fet públic, Nissan afirma: “Davant la falta d’acord manifestada en les últimes reunions per negociar les mesures de competitivitat i el XXIV Conveni Col·lectiu, la direcció de Nissan Motor Ibèrica (NMISA) s’ha vist obligada a anunciar avui als representants dels treballadors de l’inici del procés per a la propera presentació d’una regulació d’ocupació col·lectiva per als seus centres catalans (Zona Franca i Montcada)”.
L’anunci de la companyia és fruit de la falta d’acord en les reunions informals mantingudes entre la direcció catalana del grup i la representació del comitè d’empresa.
Els contactes realitzats han estat infructuosos perquè empresa i treballadors tenen punts de vista irreconciliables. Nissan planteja la supressió de 600 llocs de treball, dels quals 500 serien amb prejubilacions del 80% del salari fins als 63 anys i 100 amb baixes incentivades. Això permetria, segons va dir, fer la inversió de 70 milions d’euros en la construcció de la nova planta de pintura, imprescindible si es vol mantenir la factoria catalana, ja que cal complir amb els requisits mediambientals establerts per la Unió Europea.
Sense nous models
Per la seva banda, els treballadors han posat l’èmfasi en la consecució de nous models de cotxes a fabricar a Barcelona com a element clau que asseguraria la continuïtat de les plantes catalanes. Després, estarien disposats a negociar les baixes, però amb la premissa que els prejubilats marxessin de la companyia en les mateixes condicions que ho han fet els últims que s’han acollit a reduccions de plantilla, és a dir, amb el 90% del darrer salari. Tampoc van acceptar l’oferta de pujada salarial feta per la direcció: increment zero per 2018 i 2019 i del 0,5% els anys 2020 i 2021, és a dir, un 1% en quatre anys. Per contra reclamen augments de l’ordre del 3%.
A la reunió els treballadors han recriminat a la direcció tornar a l’estratègia de la por per intentar aconseguir els seus objectius.
El comitè d’empresa manté la voluntat negociadora per buscar un futur a la industria, una garantia de l’ocupació i unes prejubilacions dignes per als treballadors, ho manifesta en una nota enviada a la plantilla. Per aconseguir els objectius mostraran la seva indignació a la direcció. Per això, elaboraran un calendari de mobilitzacions que afectarà la celebració del Saló de l’automòbil de Barcelona.
Cas que finalment l’ERO es presentés, començaria a negociar-se el 30 d’abril
La direcció de Nissan Motor Ibèrica ha donat un termini de 14 dies a la representació social per a constituir la comissió negociadora, període a partir del qual s’iniciaran les negociacions.
Nissan té cinc centres de producció a Espanya: a Barcelona, Àvila i a Cantàbria, on fabrica la furgoneta NV200, tant la versió de motor de combustió com l’elèctrica, que és la més venuda a tot Europa, el pick-up Navara i el camió lleuger NT400 / Cabstar. També fabrica components i recanvis per a diverses fàbriques de l’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi. Barcelona acull la seu comercial per a Espanya i Portugal, països en els quals Nissan lidera la mobilitat elèctrica i el segment crossover i compta amb una xarxa de més de 200 punts de venda i postvenda que donen cobertura a tota la península Ibèrica. A l’Estat espanyol, Nissan dóna feina a 5.000 persones.