«Davant de la crisi del coronavirus i l’aïllament, al Prat ha nascut una Xarxa de Suport Mutu per acompanyar i ajudar el veïnat en temes tan diversos com fer la compra i resoldre dubtes laborals. També fan pressió a l’Administració perquè escolti demandes com anul·lar el pagament de lloguers i hipoteques.
D’ençà que va començar la crisi sanitària del coronavirus, han anat sorgint una sèrie d’iniciatives ciutadanes solidàries per a ajudar a resoldre el problema en àmbits diversos a diferents pobles, barris i ciutats. El Prat no ha estat pas una excepció arran de la creació al nostre municipi, mitjançant les xarxes socials, de la Xarxa de Suport Veïnal del Prat, conformada per diverses persones que s’han ofert voluntàriament per oferir ajuda i assistència de diferents tipus durant el confinament motivat per la pandèmia del COVID-19.
Si ‘la unió fa la força’, ara més que mai el veïnat fa pinya davant la crisi del coronavirus. Les Xarxes de Suport Mutu estan sorgint per tal de “poder ajudar a les nostres veïnes en tot el que sigui possible. Perquè entenem que juntes i organitzades estem millor i som més fortes a l’hora d’afrontar qualsevol problema”, explica Sílvia García membre de la xarxa veïnal.
Entre els punts que el grup planteja, s’ha impulsat l’assessorament laboral, psicològic, l’acompanyament als col·lectius més vulnerables i les tasques de cura, l’assessorament laboral, el passeig d’animals de companyia o l’ajuda per la compra a domicili. La xarxa veïnal ha decidit posar-se al servei de la comunitat per a tenir cura de la gent gran, dels infants i de la població en risc. Aquesta xarxa s’ha regit a través d’un parell de grups de WhatsApp, un de necessitats i un altre on les persones voluntàries ofereixen serveis. Paral·lelament anuncien també uns números de telèfon per poder sol·licitar qualsevol d’aquest serveis a la vegada que es mostren oberts a incorporar noves voluntàries i voluntaris per ampliar serveis mitjançant aquest formulari.
Desinteressadament, s’ofereixen a ajudar tots aquells ciutadans que per qualsevol circumstància tinguin algun problema durant el confinament. Des d’aquestes xarxes, majoritàriament de gent jove, identifiquen principalment dos col·lectius vulnerables: les persones grans i les famílies amb infants. Per aquest motiu, les xarxes veïnals s’ofereixen a ajudar en tot el que la família o les persones que viuen soles pugui necessitar; també en el benestar de les persones d’edat avançada, portant-los els aliments a casa, per exemple, per evitar que hagin de creuar la porta de casa.
Quin és el funcionament?
Els col·laboradors han d’omplir un registre on s’han de identificar. Seguidament, han d’apuntar-se en aquelles tasques en què volen col·laborar, com per exemple acompanyar gent gran, passejar mascotes, o anar a comprar. Després de declarar-se aptes per col·laborar-hi, un equip s’encarrega de fer els emparellaments entre els col·laboradors i els ciutadans que sol·liciten assistència.
“Necessitem difusió”
La iniciativa va néixer el 14 de març i demanen difusió per arribar al màxim de ciutadans possible. De fet, com explica un dels representats de la xarxa, han “aconseguit molta repercussió per xarxes”, però lamenta que de moment la gent gran no està assabentada d’aquesta ajuda. Conclouen que ara cal esperar el “boca-orella”, que és la via més efectiva per fer-ho arribar a la gent gran, i realitzen una crida a la ciutadania a imprimir els cartells difosos per les xarxes socials i penjar-los a les seves escales de veïns.