«L’objectiu de les jornades de vaga és que SACYR desafecti a un nombre de treballadors i treballadores proporcional a l’increment de treball i facturació. Seran el 2 i 16 de juliol, 13 d’agost, 3 i 17 de setembre i 8 d’octubre.».
x Carla Benito | Diari del Treball
Els treballadors de la concessionària SACYR, qui té la gestió de la neteja a les terminals T1 i T2 i oficines centrals d’AENA a l’Aeroport del Prat, han convocat vaga el dia 2 de juliol i fins a una sèrie de sis dies més per exigir que aixequin els ERTO que afecten el 75% de la plantilla.
Com expliquen des de CCOO, el Comitè d’empresa en representació de les 414 treballadores i treballadors de la concessionària SACYR, convoquen vaga els dies 2 i 16 de juliol, 13 d’agost, 3 i 17 de setembre i 8 d’octubre. Ho fan després de 16 mesos en què la pràctica totalitat de la seva plantilla segueix afectada per un ERTO.
CCOO, sindicat majoritari al comitè d’empresa, informa que des de la fi de l’estat d’alarma, l’activitat de l’aeroport ha augmentat considerablement fins a tenir el 85% de la T1, mentre que l’empresa per assumir aquest increment d’activitat, només ha desafectat al 25% de la plantilla.
Jesús González, Secretari General S.I. Construcció i Serveis del Baix Llobregat, l’Alt Penedès, el Garraf, Anoia de CCOO afirma que durant el mes de maig l’Aeroport va acollir 851.000 passatgers. “Els ritmes i les ràtios de treball són enormes i els treballadors estan desbordats perquè, a més, comptant que s’ha de fer neteja específica per la covid, no es treballa de la mateixa manera”, explica.
Així, des de CCOO denuncien el sobreesforç i l’estrès a què es veu sotmesa una plantilla que ha d’afrontar la neteja en uns recorreguts sobredimensionats. La insuficiència de personal comporta una neteja deficient que afecta la qualitat i la desinfecció de les zones en un moment que encara no s’ha superat la pandèmia per covid, suposant un risc, tant per als mateixos treballadors i treballadores com per als mateixos usuaris. I és que si bé es va contractar als anomenats reforç Covid, aquests es dediquen a fer exteriors i no fan la neteja ordinària de les terminals, explica González.
Un altre element que denuncien des de CCOO és que SACYR “està traient beneficis d’una situació de crisi” a costa “d’unes càrregues de treball inassolibles i la inadmissible exposició al més que possible risc biològic”. Ara, amb el 85% de la T1 en funcionament i només el 25% de la plantilla desafectada de l’ERTO, González assenyala que la concessionària està facturant el 51% del total, xifra que no correspon amb el número de persones que presta serveis. El què González explica que els hi diu l’empresa és que la intenció és observar com avança la situació i anar regularitzant les persones a mes vençut: “no té cap sentit perquè sempre en tots els pics hi haurà més necessitat del personal que hi hagi… Si cal al juny, ho aplicaran al juliol”. Així, ara mateix, per González, hi ha menys plantilla de la necessària, ja que “hauria de doblar-se la xifra actual per poder treballar bé i no en semiesclavitud”.
Les jornades de vaga es distribuiran al llarg de dies separats en el temps per “intentar cremar el menys possible a la gent, però poder visibilitzar el conflicte”. Per ara, no saben ben bé com ho faran. La intenció és concentrar-se dins la terminal, però les negociacions amb els Mossos d’Esquadra no estan anant pel camí que CCOO voldria. La idea del comitè d’empresa és fer una concentració estàtica per tal de no passejar-se per la terminal i mantenir totes les distàncies i seguir les mesures covid. No obstant això, González diu: “els Mossos ens volen amagar i silenciar perquè ens volen prohibir l’accés d’entrada a les terminals, ens volen dir on ens hem de col·locar i que estiguem sense fer soroll… Ja no anàvem a portar xiulets per la Covid, però també ens volen impedir portar cassoles”. Amb això, des del sindicat entenen que estan vulnerant el dret a vaga.
L’objectiu de les jornades de vaga és que SACYR desafecti a un nombre de treballadors i treballadores proporcional a l’increment de treball i facturació, preservant d’aquesta manera unes condicions de treball dignes i la salut tant de la plantilla de SACYR com de la resta de persones que treballen o són usuàries de l’aeroport.
Article publicat originalment al Diari del Treball