Depana vol que l’Autoritat Portuària de Barcelona faci marxa enrere en la licitació de les obres de la Terminal Nou Llobregat de trens. L’entitat ecologista ha presentat un recurs de reposició previ al contenciós administratiu adduint que les obres no poden executar-se sense tenir en compte la Zona d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA) que ha d’aprovar el govern per donar resposta als requeriments europeus de més protecció del delta.
Segons el vicepresident de Depana José García, en declaracions a El Prat Ràdio, davant l’endarreriment del govern català per presentar la ZEPA, el Port hauria decidit iniciar la licitació de les obres i fer després l’avaluació ambiental a què està obligat el projecte. El Port hauria pres aquesta decisió després de consultar-ho amb la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat. Depana veu una il·legalitat en aquesta forma d’actuar.
García ha assegurat que el Port ha actuat fins ara “amb més sensibilitat ambiental que altres administracions, com l’aeroport, i per això demanem que es replantegin aquesta licitació abans d’entrar en un contenciós jurídic”. García també ha recordat que l’Autoritat Portuària de Barcelona compta amb fons europeus per a l’execució dels projectes ferroviaris, però avança que “si el Port tira pel dret sense una avaluació ambiental adient, recorrerem a la Unió Europea perquè aturi aquests diners”.
El desviament del Llobregat es va realitzar l’any 2004 per facilitar les obres d’ampliació del Port de Barcelona, però van ser declarades il·legals pel Tribunal Suprem.
El desviament del Llobregat va afectar a les Reserves Naturals del Delta del Llobregat, per la qual cosa l’Estat i la Generalitat van adquirir el compromís -mitjançant la corresponent Declaració d’Impacte Ambiental (DIA)– d’incloure tota la nova llera del Llobregat dins de les reserves naturals i la ZEPA del delta del Llobregat. Malgrat l’amonestament per escrit de la Comissió Europea, han passat 25 anys i no s’ha complert amb aquesta DIA.
Segons l’Autoritat Portuària de Barcelona, les obres de Nou Llobregat estan avalades per la declaració d’impacte ambiental dels nous accessos al Port de l’any 2007 i la seva revisió del 2013. Però segons argumenta Depana, aquestes declaracions no compleixen amb el requeriment de la DIA precedent del desviament del Llobregat, pel què no disposen de base jurídica davant la Comissió Europea.
Actualment, i a requeriment de la mateixa Comissió, el govern català té en marxa, almenys sobre el paper, una proposta d’ampliació de la ZEPA del Delta del Llobregat que no acava de concretar-se i que ha estat l’objecte de moltes pressions polítiques i des de sectors agraris i econòmics perquè no s’executi.
Les obres que començaran, però sense esperar que finalitzi la tramitació de l’ampliació de la ZEPA i les Reserves Naturals del delta i sense la corresponent avaluació ambiental que contempli les proteccions exigides en la DIA del desviament del Llobregat. Actuació sobre la qual pivota tot el projecte d’accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona, ja que sense el desviament del Llobregat no es podrien executar aquests accessos, almenys en els termes plantejats.
Després de la sorpresa per la decisió i a l’espera de noves notícies, Depana ha presentatel citat recurs de reposició previ al recurs contenciós administratiu sobre la base de la presumpta il·legalitat que observem en aquesta tramitació.
Inicialment, el servei jurídic del Port ha estat molt cautelós i ha posposat la formalització del contracte fins a la resolució de l’ampliació de la nova ZEPA.
El 16 d’octubre, des de l’Autoritat portuària van comunicar oficialment que, després de consultar la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat del Principat, procediran a la formalització del contracte de licitació de les obres de Nou Llobregat.
Des de Depana defensen que no es pot entendre que s’iniciïn unes obres amb una base legal tan feble i que, al seu torn, aspiren a rebre fons europeus. Per això, l’entitat fa una crida a l’Autoritat portuària i als seus serveis jurídics perquè, sobre la base de criteri de prevenció ambiental, posposin les obres fins a una nova i convenient avaluació del projecte de Nou Llobregat, en la qual es tinguin en compte les zones protegides del riu Llobregat en compliment del DIA del desviament d’aquest riu, així com dels requeriments de la Comissió Europea.
_____________________________________________________
Informació relacionada: