Un informe d’Adif datat el 6 de setembre, i que ha transcendit a la llum pública ara, deixa en evidència a la ministre Raquel Sánchez.
La responsable espanyola de Transports va assegurar, una setmana després de l’elaboració del citat informe d’Adif, que encara no tenia constància de què havia passat a Gavà a la consellera de Territori Ester Capella.
Després de conèixer l’informe, el govern català ha acusat la ministra de Transports en funcions, de “mentir” amb la incidència. La portaveu, Patrícia Plaja, ha subratllat que el ministeri va mantenir al assegurar que la causa era un llamp.
Adif i el Ministeri de Transports van assenyalar en un primer moment que la causa era fortuïta i van apuntar a la meteorologia: un llamp. El Servei Meteorològic de Catalunya ho va desmentir categòricament el mateix dia de l’incident: la nit de l’1 de maig no va caure cap llamp, ni un de sol, a Gavà.
Segons l’informe fet públic per la CCMA poc abans de dos quarts de nou del vespre, un tren procedent de Castelldefels va entrar a l’estació de Gavà. En passar per sota del punt afectat, el cable es va escalfar tant que es va trencar i va caure sobre un senyal de seguretat. Aquí es va originar el foc, que es va propagar ràpidament, segons Adif, perquè els mecanismes de protecció havien estat vandalitzats uns dies abans.
I aquesta va ser la clau. L’informe d’Adif apunta que la caiguda de la catenària era, a priori, una incidència “de poca importància”, però que es va convertir en molt més greu per “la caiguda casual” del cable elèctric sobre el senyal de seguretat. Les flames van acabar arribant a l’enclavament electrònic, el cervell que controla la circulació de trens a la zona.
A conseqüència de l’incendi, la circulació de l’R2 sud, que dona servei entre altres poblacions a El Prat de Llobregat, va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, un màxim de quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei.
___________________________________
Informació relacionada:
No va ser un llamp: l’informe d’Adif atribueix l’avaria de Gavà al mal estat de la catenària
L’R2 sud va registrar 148 incidències greus durant el 2022, gairebé un de cada tres dies
La gestió pública de les línies d’Alta Velocitat arriba a la seva fi amb la posada amb marxa d’Ouigo
Mijoler desenterra el projecte de l’era Tejedor per dur l’AVE fins a El Prat
- FONT: Coorporació Catalana de Mitjans Audiovisuals